След горчивия опит на Япония, Ирландия и САЩ, политиците в Германия разбираемо се опасяват от последиците от евентуален балон в жилищния сектор, пише MarketWatch. Въпреки засилването на пазара на имоти обаче, те нямат кой знае какви причини да се тревожат.
След две десетилетия на стагнация пазарът на жилищни имоти в Германия, който е най-големият в Европа и е оценяван на 2 мрлд. евро, отново започва да бележи растеж. Цените на жилищата са нараснали с 5,5% през 2011 г. - достатъчно, за да предизвикат предупреждение от страна на президента на Bundesbank Йенс Видман, че ще следи ситуацията отблизо. Средните за страната стойности прикриват по-резките повишения в градове като Берлин, Хамбург и Мюнхен, където ръстът им е с над 8%.
Берлин е обект на известна доза спекулации и е обекта на интерес от чуждестранни купувачи, но продължава да е по-евтин пазар спрямо Париж и Лондон.
На теория всички условия за балон са налице. Германците се чувстват по-богати благодарение на най-ниската безработица от обединението на държавата през 1991 г. и по-високите заплати.
В същото време в една страна, където делът на собствениците на жилища е 46%, вече е доста по-евтино да се купува, отколкото да се живее под наем благодарение на рекодно ниските лихви.
Бъдещето на еврозоната пък е много несигурно, затова все повече германци започват да гледат на имотите като на сигурно убежище за парите им.
До момента обаче повишенията на цените изглеждат разумни и има известен елемент на наваксване, след като в периода 1995 - 2009 г. цените на жилищата в Германия паднаха с 23% в реално изражение, като не успяваха да догонят макар и скромния ръст на номиналните доходи.
Германия не показва и признаци, че е на път към масивна експанзия на кредитирането, което предизвика жилищните балони на други места. Обемът на неизплатените жилищни ипотечни кредити нараства само с по 1% годишно от 2003 г. насам.
Местните спестявания и кооперативни банки, които преобладават в бизнеса с жилищни ипотеки, имат ограничен достъп до капитал. Освен това германските спестовни банки все още финансират заемите си основно с депозити.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?