Въпреки натрапчивия рефрен, че средствата за образование са много малко, това е разходна функция, която бележи едно от най-големите увеличения в периода 2009-2015 г., макар и сравнително неравномерно. Така например за разглежданите осем години разходите за образование се увеличават с 43% или близо 940 млн. лв., като през 2015 г. достигат около 3,1 млрд. лв. Това обаче се дължи на огромното им увеличение през 2008 г. в размер на около 590 млн. лв., а през останалите години се наблюдават и понижения.
Като дял от бюджетните разходи те възлизат на около 10% през по-голямата част от разглеждания период, като през 2008-2009 г. достигат 11%, а през 2015 г. се свиват до 9%. Това е и другата заблуда около този сектор – въпреки че всяко правителство твърди, че образованието е сред водещите приоритети, предвидените средства като дял от бюджета са почти постоянни. Т.е разходите за други функции се увеличават по-бързо, което навежда на мисълта, че те са и по-важен приоритет за управляващите. Ситуацията е малко по-различна, ако бюджетът за образование се съотнесе към БВП на страната. Такова сравнение показва, че отношението расте до 2009 г., когато достига близо 3,9% от БВП, след което се наблюдават две години на спад по време на усилията на правителството за фискална консолидация. В периода 2012-2014 г. отново се отчита ръст и тези разходи надминават 3,9% от БВП. През 2015 г. съотношението отстъпва до 3,5%.
Докато понижението на разходите за образование през 2010-2011 г. се обяснява със стремежа за фискална консолидация, то понижението им през 2015 г. буди изненада. Това се дължи почти изцяло на спада на средствата по европейски програми, а голямата част от тях са насочени към:
-
осигуряване на достъп до образование и обучение;
-
насърчаване на иновациите и научно-развойната дейност с цел изграждане на икономика, основана на знанието;
-
разработване и изпълнение на стратегия за учене през целия живот;
-
транснационално и междурегионално сътрудничество.
Целта на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” е „увеличено инвестиране в човешкия капитал чрез по-добро и по-достъпно образование за преодоляване на проблема с ограничения достъп до пазара на труда поради липса на умения или поради неадекватност на уменията на хората”. Предвид състоянието на пазара на труда и нарастващия недостиг на квалифицирани работници, едва ли може да се каже, че програмата е била особено успешна, което означава, че загубата на тези средства едва ли ще окаже негативно влияние върху пазар на труда.
И ако спадът на разходите за образование през 2015 г. се обяснява основно с по-малко европейски средства, то резкият им скок през 2008 г. се дължи на провеждане на реформи. Така например, тогава се въвеждат делегирани бюджети за училищата, които са съпроводени с ръст на разходните стандарти с 24%. Заедно с това в края на 2007 г. се увеличават заплатите в сектора с 18%, а от началото на 2008 г. те се дерегулират. Отпуснати са и допълнителни средства за компенсиране на нетния доход от въвеждане на пропорционално подоходно облагане, както и за прилагане на Национална програма „Диференцирано плащане”.
Структурата на разходите в образованието също се променя значително през годините. Така например делът на разходите за ВУЗ се увеличава с около 4 пр.п., а разходите за детски градини нарастват с 2 пр.п., докато този на общообразователните училища се увеличава само с 1 пр.п. В същото време разходите за професионалните училища и паралелки намаляват заради по-ниски интерес към тях.
Независимо от постоянно увеличаващите се разходи и насочването на повече средства към средното и висшето образование, ефектите от тези разходи не се виждат. Както вече писахме резултатите от висшето образование са далеч от желаното, а реформите при финансирането му не просто буксуват, а понякога са дори стъпка назад. Не е много по-различна ситуацията при средното образование, както се вижда от резултатите от международната класация PISA 2015. И докато при нея резултатите поне се покачват, макар и позицията ни в световната класация да спада заради по-голям напредък на останалите страни, то резултатите от матурите (които ще коментираме следващата седмица) се влошават през всяка следваща година. Започналата реформа в образованието (както в средното, така и във висшето) може би ще даде резултати, но те няма да са видими в непосредствено бъдеще, а пазарът на труда вече боксува при рекордна липса на подходяща работна сила.
Трудно може да се каже, че финансовият ресурс в образователната система е недостатъчен, но ясно се вижда как средствата не се използват по най-добрия начин. Ако тази тенденция продължи, пълният ефект от негативните резултати от нея ще стане ясен след години, когато реформирането на системата ще е още по-трудно и още по-скъпо.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
преди 8 години Г-жо или г-це Маринова, кои точно разходи за висшето образование нарастват 4 пъти - държавните, собствените, на студентите, на вузовете ли, и що не ги написахте поименно в дела разходи, че да видим къде всъщност отиват парите - за администриране, техника, технологии, обучение, сграден фонд, парно, топло и прочие, защото така не казвате нищо конкретно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години за нищо, извинен си отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години обяснявам само по веднъж. сори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години така де, още от първия път те разбрах че образовението за теб е излишно и си го пропуснал. От всичкия джибриш дето пак изписа, разбрах че отговора на въпроса ми е ДА, всеки образован става професор, хахахахаа :) ти си истински скот отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години оф, пак ше обяснявам на бавноразвиващиа се, мойта бърза мисъл!Слушай много внимателно! Начи: на 18 имаме един свръхобразован младеж, ама от биомасата. Живота му е за живеене, а не предначертан. Та, кво ше му се случи на 18 у БГ-то? Ако иска да има пари, стандарт и хоризонт има следните предложениа - наркодилър, сводник, рекетьор, крадец на коли. От другата страна е предложението: още мнооого труд, за да стане професор, малко над работещия беден. Ей затва ТВЪРДЪ, че орбазованието у БГ е излишно. Избора ни биомасата е предопределен. ПУСНИ ОЩЕ ПАРИ ПО ПРОГРАМИ, ДЕЛЕГИРАЙ БЮДЖЕТИ....муахахахахахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години пази боже образованието да стане стока ... спекулантите на тази стока ще управляват света :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Образованието ще има смисъл, когато стане като у нас в Америка. Всеки второкурсник който става, получава предложение от фирма за стипендия и работа по нейни проекти. Преподавателите(не безвъзмездно) им помагат към кого да се насочат. С две думи познанието е стока. У вас всеки наследява една от професиите на родителите си, за да могат да го тикат напред. PS Мнението няма претенции да е меродавно и не е препоръка. Патриархалният строй е изключително устойчив. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Всеки който се образова ли става професор бре, чобан ? Значи като почнете да ги говорите едни кръчмарски без грам разсъждения, .... думи нямам. Статията отчасти описва хора като теб, необразовани но с претенции на големите разбирачи. така и Импа, горе пише за образование ... и той се сети за няква друга случка зада ни напомни пак що за расист и *** е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ужъсът е посуе!Ами ако, така да кажеме, некой земе, че реално се образова? Какво ше работи след това? Сводник, рекетьор, наркодилър за мноооого пари или професор за малко?Изборъ си е ВАШ! ЕЙ ЗАТВА НЕМА ОБРАЗОВАНИЕС, НЕ ЗА ДРУГО. ПРОСТО ЖИВОТА ГО ДАКАЗВА КАТО НЕНУЖНО У БГ-ТО. Колкот повоче образование - толкова по-мизеруваща личнос. въпреки пропагандес, че е обратното. Това за биомасата, де. Правилните хора си се образоват правилно и са си дообре. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не съм съгласен, че няма резултати, има, но просто са с отрицателен знак! Всяка година просто констатираме, че нещата са станали по-зле, но никой и не е помислил да смени чиновниците в министерството, които са реално отговорните за това! отговор Сигнализирай за неуместен коментар