IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кипър дава лиценз за 5G мрежа, дигитализира над 160 обществени услуги

Коронавирусът ускори цифровата трансформация на страната и даде тласък на развитието на е-управлението

08:14 | 27.07.20 г.
<p>
	Снимка: Wolfram Schroll/Bloomberg</p>

Снимка: Wolfram Schroll/Bloomberg

Създадената от неговия екип уеббазирана платформа на социалното министерство пое документацията по всички обявени правителствени планове за спешна финансова подкрепа на засегнатите от пандемията и блокирането на икономиката компании и граждани. На старта през март те бяха 5, по-късно се увеличиха двойно, а действието им продължава до октомври.

Правителствените антикризисни програми обхванаха работещите в компаниите, които частично или напълно са преустановили дейността си заради наложената карантина, самонаетите, безработните, родителите, които трябваше да останат вкъщи, за да се грижат за децата си заради затворените училища, уязвими групи, компании от приоритетни сектори на икономиката като туризма.

До края на юни 

електронната платформа е обслужила близо 240 000 души.

Антикоронавирусни обезщетения са изплатени на над 190 000 работещи, повече от 26 000 компании и близо 22 000 самонаети, отчете социалният министър Зета Емилианиду.

Всички тези получатели са преминали по електронен път целия процес – от попълването на формулярите и подаването на заявленията, през тяхната обработка и одобряване, до внасянето на сумите на обезщетенията директно в банковите им сметки. При това тази процедура на кандидатстване се повтаря всеки месец.

Зам.-министър Кириакос Кокинос. Снимка: Investor.bg

„Нямаше друг начин - само чрез пълната автоматизация на процеса можеха да бъдат обслужени толкова много хора навреме и без да се налага да напускат дома си”, убеден е Кириакос Кокинос. Ако в този момент, когато хората бяха останали без заплати и доходи, системата действаше по традиционния начин със заявления на хартиен носител, плащането на обезщетенията щеше да отнеме най-малко 10 месеца, заяви зам-министърът пред Investor.bg.

Цифровата трансформация разтовари и Центровете за обслужване на гражданите, без да пострадат оказваните от тях услуги на нуждаещите си. С документи по електронен път посещенията от 1000 души на ден намаляха на 100 – 200.

Едно от най-интересните и най-използвани от хората нови технологични решения несъмнено стана разработената от цифровото зам.-министерство програма за движение на гражданите по време на двумесечната карантина. От края на март живеещите на острова имаха право да излизат от домовете си само по „изключение”, изброено в 8 точки от правителството, и само по веднъж на ден, а през май – по три пъти на ден. За целта обаче те трябваше първо да изпратят смс на новоразработения кратък номер 8998 и да получат разрешение, което да покажат в случай на проверка на улицата от полицията. Този отговор се получаваше в рамките на секунди, на гръцки и английски език.

Системата обаче тръгна с фалстарт. Само 30 минути след влизането ѝ в сила в 18 ч. вечерта тя блокира, след като получи 30 000 заявки за „извънредно” излизане от дома. След масовото „тестване” на програмата тя заработи отново следващата сутрин.

От влизането в действие на смс-разрешението на 25 март до 20 май, последния ден, когато то бе необходимо, системата е приела

над 16 милиона смс-а,

отчете зам.-министър Кириакос Кокинос.

Последният голям проект на ръководения от него IT-екип е електронната платформа CyprusFlightPass, която влезе в действие при отварянето на кипърските летища на 9 юни. Всички пътуващи към острова трябва да се регистрират в нея, да попълнят предварително електронен формуляр и въпросник и да получат електронен отговор – „полетен пропуск” за влизане в страната.

С натрупания коронавирусен опит Кипър продължава с ускорената цифровизация на публичния сектор и на икономиката, заявяват нееднократно от правителството.

„Пандемията подчерта важността на рестартирането на икономиката чрез цифрови технологии. Вече сме очертали средносрочни и дългосрочни действия за модернизиране на правителствените структури, улесняване на рестартирането на икономиката, надграждане и разширяване на цифровите услуги, предоставяни на гражданите и бизнеса. Особено в епохата след пандемията, със силно засегната икономика, ролята на дигиталната трансформация се разглежда като катализатор за възвръщане на растежа и за устойчиво развитие”, разкрива „електронната пътна карта” на страната Кириакос Кокинос.

Последна актуализация: 05:50 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още