IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Изгради ли Amazon прекалено много складове?

Нетната загуба на компанията накара мнозина да си задават този въпрос

09:34 | 30.04.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;</em><em>Michael Nagle/</em><em>Bloomberg</em></p>

Снимка: Michael Nagle/Bloomberg

В последните години Amazon.com похарчи милиарди долари за нови складове, което повлия на печалбата ѝ, а компанията обясни на инвеститорите, че не е имала избор, освен да отговори на постоянно нарастващото потребителско търсене, предава Ройтерс.

Но според анализатори Amazon може да e създала твърде много складове за прекалено кратък срок.

Най-големият онлайн търговец на дребно в света отчете 2 млрд. долара допълнителни разходи от прекалено големия си капацитет, свързан с транспорта и складовете. Това е значителна промяна спрямо две години по-рано, когато Amazon трябваше да отхвърля продуктите на търговци, защото имаше място само за основни стоки.

Компанията свива плановете си за капиталови разходи за 2022 г., обяви главният ѝ финансов директор Брайън Ославски. Тази година Amazon ще харчи по-малко зa центрове за изпълнение на поръчки спрямо миналата, докато транспортните инвестиции ще останат без промяна или ще са леко понижени.

Новата реалност започна да излиза наяве в средата на 2021 г. Amazon беше напът да удвои складовете и мрежата си за доставки, мотивирана от насочването на потребителите към доставките до вкъщи, за да избегнат заразяването с Covid-19 в магазините. За първи път пространството не беше основният проблем за търговеца – намирането на служители, които да запълнят тези звена се оказа по-трудно. Предвид мащаба на Amazon, това означаваше наемането на 270 хил. души за шест месеца.

След коледните празници потребителското търсене както обикновено се сви. Онлайн продажбите спаднаха, сочат резултатите на Amazon. Физическите магазини отново започнаха да привличат купувачите след отслабване разпространението на омикрон варианта, но много хора се изправиха пред избора дали да купуват стоки и да пълнят колите си с гориво на по-високи цени. Amazon обаче твърди, че моделите на поръчките са останали същите.

Въпреки това Ославски коментира пред репортери, че компанията има свръхкапацитет за сегашното търсене. По думите му Amazon не съжалява. По-късно той каза на анализаторите: „Много от решенията за строеж бяха взети преди 18 до 24 месеца, така че има ограничения върху това кое можем да коригираме към средата на годината“.

Дейвид Глик, бивш вицепрезидент на Amazon, който сега е главен технологичен директор на компанията Flexe, твърди, че допълнителното пространството не е голямо предизвикателство.

„Amazon се оказа малко по-напред в създаването на капацитета за изпълнение на поръчки, но в следващата година тя ще се разрасне до изпълването му“, посочва той. За това може да помогне и новата програма на Amazon за съхранение и доставка на стоки, които независимите търговци могат директно да продават на потребителите. Тя е известна под името Buy with Prime.

Amazon евентуално ще се нуждае от тези складове, съгласен е анализаторът от Wedbush Securities Майкъл Пактър. Но новините от Amazon не донесоха особена утеха.

„Не го ли очакваха, когато изграждаха всички тези центрове?“, пита той, отбелязвайки как само за 24 месеца Amazon е удвоила капацитет, натрупан за две десетилетия. „Защо не го направи за 48?“, пита той.

Оперативната печалба на компанията се срина с 59% до 3,7 млрд. долара през първото тримесечие, докато спадът на стойността на акциите на Amazon в производителя на електромобили Rivian доведе до първата нетна загуба на гиганта от 2015 г. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:51 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още