IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

10 години след IPO-то: Facebook е с ново име, същия лидер и старите проблеми

Компанията залага на метавселената, а не на социалните мрежи, но все още не е убедила пазара, че това е правилната стратегия

19:50 | 19.05.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Gabby Jones/Bloomberg</em></p>

Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

И накрая дойде сагата с Хаугън миналата година, която започна със статии в Wall Street Journal и беше последвана от публикации в много други медии. В тях се посочваше колко голям е фокусът на Facebook върху растежа, въпреки негативното влияние, което продуктите на компанията имат върху потребителите.

„Изключително смесени емоции“

Поведението на Facebook доведе до редица разследвания от правителства по света. Директорите на компанията редовно бяха привиквани да свидетелстват пред Конгреса на САЩ, а през септември няколко конгресмени обвиниха компанията, че следва примера на големите тютюневи компании, „пробутвайки продукт, който знае, че е вреден за здравето на младите хора“, по думите на сенатор Ед Марки.

Документите, представени от Хаугън, съвпаднаха с края на продължително рали на акциите на Facebook. Но технологичният сектор също се доближаваше до пика си и през ноември започна да отстъпва, тъй като опасенията за инфлацията и нарастващите лихви наказаха технологичните компании на растежа.

За акционерите а Meta най-лошият ден настъпи през февруари. Цената на акциите на компанията се срина с 26%, след като гигантът обяви по-слаба прогноза за приходите и че очаква удар в размер на 10 млрд. долара от промените в политиката на Apple.

Далеч от дните на бърза експанзия преди няколко години, днес Facebook е изправен пред потенциално свиване на разходите през второто тримесечие, предвид инфлационния натиск и войната в Украйна, както и заради нарастващата популярност на конкурента TikTok.

„Няма нищо застрашаващо живота на компанията, няма да фалират и няма да останат без пари – това не е особено вероятен сценарий в близко бъдеще“, коментира Дейвид Голдън, партньор в технологичната инвестиционна фирма Revolution Ventures в Сан Франциско. По думите му хватката на Facebook около пазара е „значително разхлабена заради алтернативни социални мрежи и алтернативни други канали“.

Зукърбърг, който тъкмо навърши 38 години и запазва контрола си върху компанията и борда ѝ, не говори много за социалните мрежи и мобилните реклами на този етап. Вместо това се фокусира върху метавселената и подразделението Reality Labs, което генерира близо 3 млрд. долара загуба за първото тримесечие при 695 млн. долара приходи, предимно от очила за виртуална реалност.

„Няма да се получи, докато тези продукти наистина не излязат на пазара и не достигнат значителен мащаб, а този пазар ще стане наистина голям, което ще донесе големи приходи и печалба за бизнеса“, коментира Зукърбърг по време на представянето на финансовите резултати миналия месец. Според него това ще положи основите за много вълнуващо десетилетие след 2030 г.

Ландис, който не е притежавал акции на Facebook от две години, твърди, че е по-уплашен, отколкото развълнуван от визията на Зукърбърг и вижда потъването във виртуалната реалност като „силно антиутопично“.

„Надявам се, че няма да превземе живота на хората, а просто ще го подобри“, посочва той.

Като се има предвид колко много знае Facebook за своите потребители и какво е научи обществото през последните години относно начина, по който компанията борави с данните и поверителността, Ландис не вярва, че компанията ще направи правилното нещо.

„Невъзможно е да погледнете тази компания и да нямате изключително смесени емоции към нея“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:53 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още