IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

10 години след IPO-то: Facebook е с ново име, същия лидер и старите проблеми

Компанията залага на метавселената, а не на социалните мрежи, но все още не е убедила пазара, че това е правилната стратегия

19:50 | 19.05.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Gabby Jones/Bloomberg</em></p>

Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Рекордно IPO

Последното десетилетие беше доста вълнуващо за Facebook.

Първичното публично предлагане на компанията през 2012 г. беше историческо. Facebook набра 16 млрд. долара, записвайки третото по големина IPO в историята на САЩ, след това на Visa от 2008 г. и това на General Motors през 2010 г. В технологичната индустрия най-голямото листване към онзи момент беше на Agere Systems, която се отдели от Lucent Technologies през 2001 г. и набра около 4,1 млрд. долара.

В момента, в който Facebook стана публична, тя беше един от доминиращите брандове в интернет с над 500 млн. дневно активни потребители по света и 1 млрд. долара тримесечни приходи.

Morgan Stanley водеше IPO-то на Facebook, но то не мина по план. Компанията повиши ценовия диапазон с наближаване на предлагането, въпреки вътрешните опасения за прогнозата на компанията за второто тримесечие и цялата година. Група от акционери дори съди социалната мрежа и Morgan Stanley за неразкриване на важна финансова информация.

Освен това Nasdaq преживя т.нар. „техническа грешка“, която забави пускането на акциите на Facebook на борсата и попречи на правилното протичане на някои поръчки. Книжата завършиха първия си борсов ден със съвсем лека промяна и продължиха със спад от над 19% в следващите два дни.

Акциите на Facebook не се възстановиха до нивото от IPO-то (38 долара) до август 2013 г. – повече от 14 месеца след пазарния дебют.

Кевин Ландис, главният инвестиционен директор на Firsthand Capital Management, наблюдава цялата тази драма от офиса си в Сан Хосе, Калифорния, на около 32 км от централата на Facebook в Менло Парк.

Той започва да купува акции от компанията на частния пазар през 2011 г. – покупка, която по думите му „изглеждаше умна за около пет минути“, докато акциите не е сриват след първичното публично предлагане. Той държи инвестицията си до 2014 г., когато книжата се възстановяват.

Ландис казва, че чрез друг от фондовете си започва да купува след спада, когато акциите са на ниво около 20 долара, като ги задържа, докато не скачат до 200 долара, когато пандемията започна през 2020 г.

„Анализът беше прост: Facebook щеше да бъде влиятелна рекламна платформа“, коментира Ландис, визирайки първоначалната си теза. Единственият сравним модел е бил този на Google.

И все пак Ландис казва, че никога не е имал своя страница във Facebook, защото не иска да загуби неприкосновеността, както се случва при споделянето на твърде много лични данни.

„Наруших едно от собствените ми правила – инвестирах в нещо, което мислех, че е е голямо, но без да вляза в него напълно“, посочва той.

Залогът е изгоден. До края на 2013 г. мобилната реклама носи около 45% от рекламните приходи на Facebook, или с 11% повече спрямо 2012 г., доказвайки отново, че брандовете следват местата, на които са потребителите. Между 2013 и 2018 г. растежът на приходите на Facebook беше средно по 50% годишно.

Този двигател беше толкова силен, че дори изглеждащите катастрофално новини не притесниха финансовото положение на Facebook. След избора на Доналд Тръмп за президент на САЩ през 2016 г., Зукърбърг многократно отхвърли ролята на сайта си, който позволи разпространението на дезинформация и намесата на Русия в процеса. След това се случи скандалът с Cambridge Analytica през 2018 г., когато се появи информация, че въпросната компания неправомерно е получила достъп до данните на 87 млн. потребители на Facebook и ги е използвала, за да помогне на Тръмп да насочва реклами преди президентския вот.

Последна актуализация: 12:53 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още