От години един от основните проблеми на Варна са свлачищните процеси, които тормозят собствениците на имоти. Много са факторите, които влияят за "пробуждане" на старите свлачища и активиране на нови. Сред тях са масовото застрояване на опасните райони и интензивните дъждове.
За укрепването са нужни десетки милиони, с които общината не разполага.
Във Варна са регистрирани близо 90 свлачища и до днес едно от най-големите и най-проблемните остава това в местността Трифон Зарезан. Там вече повече от две десетилетия брегът се свлича.
„В действителност свлачищата са един от основните проблеми на Северното Черноморие“, каза пред БНТ областният управител на Варна Стоян Пасев.
Няма как да привлечем инвеститори, без да се инвестира в овладяване на свлачищните процеси, допълни той.
На въпрос колко средства са нужни за овладяване на свлачището в местността Трифон Зарезан той обясни, че 11 млн. лв. са необходими за премостване, а не за цялостно укрепване.
Пречиствателната станция на „Златни пясъци“ според него ще помогне за овладяването на свлачищните процеси.
Има работна група с регионалното министерство и за свлачището в района на спирка „Панорама“, което е най-голямото активно свлачище по Черноморието и е само на 6 метра от пътя за „Златни пясъци“.
Нужни са много средства, каза Стоян Пасев, който не е сигурен дали в настоящия мандат ще се стигне до проектиране.
По думите му за укрепване могат да се ползват евросредства, както е направила Румъния.
Той смята, че трябва да бъде специална агенция за брегоукрепване.
За нуждата от спешния ремонт на буните край Варна, които са с пукнатини и засегната арматура, Стоян Пасев каза, че с новия Закон за концесиите може да бъде заявен интерес за срок от 30 – 35 години.
По повод опасенията на рибарите, че достъпът до буните ще бъде ограничен при концесия, областният управител заяви, че буните не са подходящи за риболов, особено през зимата, когато морето е бурно.
Вълноломът е собственост на транспортното министерство и се очаква началото на ремонта да е през януари.
Идеята е по подобие на буната в Констанца да се отвоюва част от морето, за да бъде защитен плажът, заяви Стоян Пасев.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?