„Хубавите неща стават бавно”, обича да казва един познат – заклет оптимист, винаги когато нещо не върви, проточило се е във времето, или типично по български решаваме да го свършим в последния момент. Бавно бавно, но колко да е бавно, особено що се касае за политическата сцена в България и всички участници в нея. За какво иде реч ли? За това, че времето си тече, парламентарните избори наближават и всеки уважаващ себе си политик (партия) е време сериозно да се замисли за предизборната си кампания, защото имидж, и то позитивен, не се гради „веднамагически”, колкото и да ни се иска.
Политическата обстановка в България в момента е доста пъстра (и в пряк и преносен смисъл), но очевидно е, че все още никой не се е замислил за своята цялостна политическа кампания, освен може би Бойко Борисов и Сергей Станишев чрез техния „словесен диалог”. Знайно или незнайно, те следват един основен принцип в комуникациите и той е „няма такова нещо като лош PR - важното е хората да говорят, спорят, да се вълнуват.”
Дали обаче Барак Обама следваше този принцип в кампанията си? Или какво направи той, че беше определен от маркетинг специалистите за „маркетинг гуру”?
Според анализатори успехът на Обама се дължи основно на използването на интернет:
- интернет помага на новоизбрания американски президент да събере 80% от средствата за кампанията си (общо 36 млн. долара);
- масирано използване на социалните мрежи за още по-тесен контакт с избирателите;
- мобилизиране и въвличане на избирателите чрез различни интернет методи – блогове, вирусно видео, нестандартни интернет решения.
И най-вече своевременно започване на кампанията, кратки и ясни послания, повтаряни чрез разнообразни канали и много, много позитивизъм.
Всичко това изглежда прекрасно, но напълно неприложимо за България, би казал може би (почти) всеки български политик. Дали все пак е толкова невъзможно за нашата страна, където интернет се ползва от близо 3 млн. души (на възраст от 15 до 55 години по последни данни на Gemius от януари 2009 г.)
Ето какво мислят специалистите:
Деница Георгиева, директор Продажби в Инвестор.БГ АД
„Всичко, което прочетохме и видяхме като резултати от политическата кампания на Обама, е напълно достижимо и на местна почва. Погрешно е да подминем подобно събитие просто с възхищение, да махнем с ръка и да си мислим, че в България това е невъзможно, тъй като на практика разполагаме с всички похвати, канали и технологии. Единственото, което е необходимо, е повече смелост от страна на клиента, да излезе от пасивната позиция и най-вече да бъде откровен. Защото в интернет е именно онази аудитория, която уважа искреността и оценява иновативността. А ако клиентът се притеснява, че за него интернет е една непозната територия, то тогава насреща сме ние - големите медийни компании, които управляваме проекти с милиони потребители, познаваме техните навици и интереси и знаем как точно да достигнем до всеки един от тях.“
Отново звучи прекрасно, но някак си „прекалено добре, за да е истина“. И все пак ето още малко информация в подкрепа на интернет маркетинга и PR-a и различните възможности за достигане и въздействие на аудиторията чрез глобалната мрежа. И още - защо всеки модерен политик би трябвало, освен речи, изказвания, конгреси, дебати, да помисли и за нещо ново, динамично и най-вече бюджетоспестяващо.
Калина Иванова – Маркетинг директор в Инвестор.БГ АД
„Вследствие на финансовата криза рекламодателите започнаха много прецизно да оптимизират рекламните си бюджети. Тази година политическите формации в България ще имат тежката задача да направят оптимално медиа планиране, което да им донесе максимална ефективност. Като комуникационен канал интернет дава много възможности, свързани с измеримост на рекламата, възможност за прецизно таргетиране, за обособяване на социални общности и отправяне на таргетирани послания в различни формати (видео, аудио, снимки,текст), персонализиране на съдържание, неограничени технологични възможности за криейтив, e-mail реклама. Смятам, че интернет е каналът, чрез който една политическа партия може да гради позитивен имидж, да търси активност от страна на потребителя, да предоставя неограничено количество информация и да комуникира със своята таргет аудитория.“
Вместо извод ще кажа „Който рискува печели, който не рискува, не печели”, като в случая, говорейки за интернет реклама, дори не става въпрос за риск, а за доказана ефективност. Затова, скъпи политици, имидж мейкъри, десижън мейкъри, маркетинг специалисти, и всички заинтересовани, възползвайте се от предимствата на глобалната мрежа. Yes, you can!
* (От англ.) Да, и ние можем - по аналогия със слогана на предизборната кампания на Барак Обама „Yes, we can“ - „Да, можем“


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате