- Кога очаквате планът за действие реално да влезе в сила?
След днешната първа работна среща, в която участваха основно представители на министерства и държавни ведомства, ще организираме още няколко подобни с по-широка представителност, за да получим цялостна картина на задачите, които ни предстоят в борбата с климатичните промени.
Предстоят подобни срещи със сдружението на общините, с бизнес асоциации и неправителствени организации, за да се постигне единомислие по възлови въпроси, свързани с отправните точки, по които започваме да градим този план. Амбицията ни е да разработим съвършено конкретни мерки, насочени към борбата с климатичните промени, които смятаме да обсъдим в края на ноември. Те ще бъдат с ясно изразени количествени измерители, които да бъдат отчитани лесно и да подлежат на контрол – така че да имаме точна представа за намалените емисии въглероден диоксид, който се изхвърля в атмосферата.
В края на януари 2012 г. очакваме предложеният от нас проект за национален план да бъде готов за широко обществено обсъждане и след съответните корекции до края на март да предложим завършения план. Това е добър срок, защото ще има времеви срок за изпълнението му, което ще започне от януари 2013 г. А това е много важно, защото с неговото изпълнение ще бъдат ангажирани немалко институции плюс представителите от реалната икономика.
- Какви мерки се предвиждат в отделните сектори на икономиката?
На този етап не бих могла да кажа какви мерки ще бъдат заложени по сектори като енергетика, земеделие или промишленост, защото всичко все още е в суров вид. До края на ноември ще направим съответните обсъждания и ще представим конкретни разчети. Тогава вече ще има яснота по адаптивните мерки, които примерно ще се налага да се прилагат в земеделието или пък какви насърчения ще се прилагат за инвестиции в нови технологии в останалите сектори.
Искаме не само на думи да твърдим, че политиката, свързана с климата, трябва да се интегрира в секторните политики, но и да го направим реално. Отделни елементи от плана ще бъдат заложени в различните разработки и програми на министерствата и агенциите, които ще бъдат отворени към бизнеса, така че той да бъде информиран своевременно и да участва активно в общите мероприятия.
- Как ще синхронизирате националния план с бъдещите програми по усвояването на средствата от европейските фондове в програмния период до 2020 г.?
Това е основната ни цел, защото преговорите по следващия програмен период вече се водят активно в рамките на Европейския съюз. Например в нашето министерство сме заложили значителни средства да бъдат насочени към мерки за подобряване на енергийната ефективност.
Специално в плана за борба с климатичните промени залагаме няколко източника на финансиране. На първо място поставям европейските фондове, на второ – бюджетните ресурси и на трето място – съинвестициите от страна на бизнеса, които са от огромно значение. Общините също предвиждаме да се включат активно със свои средства.
- Какви законови облекчения предвиждате във връзка с изпълнението на този план?
Тепърва на правителствено ниво се предвижда да бъдат предложени стимули за инвестиции в подобни проекти, които очакваме да заработят. Вече се заговори за подобни стимули в потреблението на електромобили, например. Очаквам подобни насърчения и за други екологични производства, които на този етап не са икономически атрактивни. Целта е да се привлича вниманието на бизнеса, така че да изпълним заложените в плана мерки.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?