В бъдеще все по-малко инфраструктурни проекти в ЕС ще се реализират само чрез грантове от еврофондовете. Тези, които са привлекателни за инвеститорите, ще бъдат пренасочени към Плана за инвестиции в Европа. А в някои случаи ще е възможно да се комбинират грантове от еврофондовете, например по Механизма за свързана Европа, с подкрепата на инструменти като Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ). Това стана ясно на транспортна конференция, организирана от Европейската комисия в София, с участието на комисаря по транспорт Виолета Булц.
Участниците в конференцията представиха различни проекти, реализирани с помощта на различни финансови инструменти, включително ЕФСИ, който е част от Плана за инвестиции за Европа. Фондът се управлява от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
Модернизация на полските железници
С помощта на ЕФСИ са модернизирани полските железници, които след финансови загуби и сериозни проблеми с ликвидността започват проект за стабилизиране и модернизация. Експертите са били наясно, че това няма как да стане без финансова инжекция.
В проекта е заложено финансиране от 46 млн. евро от ЕИБ, като общата му стойност е около 107 млн. евро.
Междувременно превозвачът е трябвало да се преструктурира. Средствата са инвестирани в компанията с разрешението на Европейската комисия от полската Държавна агенция за инвестиционно развитие.
Дружеството е подписало договори с повечето региони за предоставяне на обществени услуги, в резултат са се подобрили експлоатационните му разходи. Със средствата е обновен остарелият подвижен състав.
Обновяване на летището във Вилнюс
Поредица от проекти се очаква да модернизират международното летище във Вилнюс, което очаква в следващите години сериозен ръст на пътниците (2,9 млн. през 2014 г.)
Прогнозата е за ръст на пътниците в Литва, затова са планирани подобрения по пътеките за рулиране, модернизация на терминала, мерки за безопасност и да се осигури капацитет за още 1,5 млн. пътници.
Крайно необходимо е било да се променят системите за обработка на багажа, които 20 години са разчитали на 100% ръчна обработка, но вече процесът е напълно автоматизиран.
Летището, което се намира на 7 км южно от града, ще се реконструира с помощта на ЕФСИ.
Пътният проект D4R7 в Словакия
Пътният проект D4R7 в Словакия също е в списъка на инфраструктурата, която се подобрява с помощта на ЕФСИ. Той се реализира с финансовата подкрепа на ЕИБ и ЕБВР.
D4 е двулентов път с дължина 27 км, част от околовръстното шосе на Братислава и от европейската транспортна мрежа. Той трябва да се свърже с R7 - водеща магистрала на югоизток от града с дължина 59 км.
Проектът се реализира като публично-частно партньорство и целта му е да подобри възможностите за превоз. Работата по него започва през 2014 г.
Средствата от ЕИБ са 500 млн. евро, а общата му стойност – 1,3 млрд. евро.
Преди D4R7 в Словакия е реализиран само един инфраструктурен проект във формат публично-частно партньорство, и то преди финансовата криза.
Тунел в Украйна
Ключов тунел за жп мрежата на Украйна, който свързва Киев с жп мрежата на ЕС, е било крайно необходимо да бъде разширен. Тунелът е с дължина близо 1800 м и е построен през 19 в. Заради остарялата инфраструктура в него прониква вода, а влаковете се движат с едва 15 км/ч.
По проекта се работи от 2002 г. когато е направен финансово-икономически анализ. Следва договор с ЕБВР за 120 млн. долара за вагони и строителство на нов двурелсов тунел, успореден на стария, който трябва да увеличи трафика през участъка.
Дружеството е трябвало да изпълни предварителни условия по кредитирането, да се преструктурира, да подобри управлението, да се разделят стопанските от нестопанските дейности, да се отделят инфраструктурата, пътнически и товарен превоз, което забавя изпълнението.
Три години след подписването на договора работата започва през 2007 г. След проблеми с търга, на който се явява един участник, процедурата е обявена отново и се явяват двама кандидати. Финалният контракт с изпълнителя е на стойност 85,5 млн. евро. Финансирането е допълнено от ЕИБ.
През годините разходите нарастват значително, сменят се 12 правителства, не са спазени първоначално определените срокове. Въпреки това в Украйна отчитат, че проектът е успешен и се очаква през 2018 г. новият тунел да бъде пуснат в експлоатация.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ