Тенденцията за подобрянане на качеството на въздуха в България е очевидна, но все още не са изпълнени изискванията на европейското и българското законодателство, коментира пред БНР министърът на околната среда и водите Нено Димов.
Световната банка ще представи междинен доклад с мерки за подобряване на качеството на въздуха в отделните общини в България през есента, съобщи още министърът. Институцията ще даде и своите окончателни предложения, изготвени на базата на анализи, през зимата на 2018 година.
В допълнение и две работни групи обсъждат мерки за справяне с проблема. Основните източници на замърсяване на въздуха са фините прахови частици, но в различните градове не е едно и също, обясни още Димов.
Неговите очаквания са, макар че официалните данни още не са готови, че в София автомобилният транспорт е значително по-сериозен проблем от битовото отопление, докато в други градове вероятно ще е точно обратното.
"Ако битовото отопление е основният проблем, трябва да се върви към това примерно въглищата и дървата, които се продават, да са с ниско съдържание на сяра и пепел и не е невъзможно да се каже, че цената, която също ще е по-висока, ще се компенсира от калоричността, която ще дават", обясни още министърът пред БНР.
Във връзка с мерките, свързани с катализаторите на автомобилите, Нено Димов обясни какви етапи са набелязани. "Катализаторите е втората посока, в която е започнато да се работи, като етапите, за които говорим, първото нещо, естествено аз ще изчакам работната група с техническите предложения, които ще направят", каза той.
Според него първото нещо е кола без катализатор да не може да има първа регистрация. Втората стъпка, това са пунктовете, където се правят годишните технически прегледи, да се засили много сериозно контролът и там да не може да се дава този стикер за техническа годност на колата, ако няма катализатор.
Третата стъпка е насочена към онези сервизи, които включително рекламират свалянето, а не замяната на катализатори. Трябват и мерки срещу кражбите на катализатори. Една от най-трудните стъпки ще е изграждането на културата, човек да знае, че това е полезно и всъщност тези спестени пари са спестени от едно място, но отиват в друго, посочи още Нено Димов.
Той прогнозира още, че има голяма вероятност България да може да се възползва от дерогации по новата европейска директива, която задава по-високи екоизизквания към въглищните централи.
Новите завишени изисквания, които са приети от ЕС, предвиждат до 99% очистка за новите централи, а за съществуващите има повишаване с около 1 % - от 96% очистката ще бъде 97%.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове