Лифтовият транспорт в Пирин е по-екологичен от автобусния. Извозването с коли до ски пистите е много по-увреждащо за околната среда, отколкото това по електрически път. Така коментира перспективите за развитие на "Ски зона Банско" в Национален парк "Пирин" министърът на околната среда и водите Нено Димов на кръгла маса за проектите на решенията на Министерския съвет за бъдещето на ски курорта.
От срещата отсъстваха представители на неправителствените екоорганизации, които смятат, че лифтът ще се превърне в параван за масова сеч и огромно разширяване на ски зоната за сметка на парка.
Дигитализиране на границите
“Външните териториални граници на концесията от договора от 2001 г. за "Ски зона Банско" по никакъв начин не търпят промени. Всички сме съгласни, че дигитализирането на границите ще даде по-голяма възможност за контрол от страна на държавата върху концесионера”, посочи министърът, цитиран от БТА.
Той заяви, че трябва да се постигне такова управление на Банско, че да няма опашки на лифтовете.
Министърът напомни, че през миналата седмица разглеждането на концесията е отложено от заседанието на Министерския съвет, а същевременно за плана за управление на Национален парк "Пирин" до 22 декември е срокът за обществено обсъждане.
Нено Димов е на мнение, че концесионното възнаграждение е свързано с приходите, а не с територията и базата, която се изчислява. Той поиска концесията в Банско да бъде покана за инвеститорите и да стане „ясен пример как може да се бъде развивавана въобще концесията в България“, предаде Агенция „Фокус“.
„Абсолютно несъстоятелни са спекулациите , че държавата ще подари обекти на концесионера в Парк „Пирин“, каза Мирослав Калугеров, директор на дирекция „Национална служба за защита на природата“ към МОСВ.
Според него „очевидно концесионният договор има несъответствия“.
Промяна на договора за концесия
„Има проблеми, свързани и с концесионното плащане, както и с липса на на санкционни механизми. Предвижда се изменение на концесионния договор, чрез което еднозначно ще бъде определен предметът на концесията. Ще бъде определено, че предмет на концесията са съществуващите ски писти към датата на сключване на договора. Ще бъдат включени и преместваемите обекти за обслужването на посетителите, както и самата концесионна площ. Всякакви спекулации, че държавата ще подари обекти и ще ги даде на концесионера да ги експлоатира, като общинския път Банско – хижа „Вихрен“, са обсолютно несъстоятелни“, заяви Калугеров и подчерта, че държавата не може да даде чужди обекти на концесия.
Той е на мнение, че във времето се е наслагвала погрешна теза по отношение на обекти, изградени преди концесията.
„Това са няколко ски лифта и влека. Те категорично не са били собственост на държавата към момента на предоставяне на концесията. Това също е един проблим, който изисква внимание, но не и спекулации. Нови обекти в границите на ски зоната ще могат да разполагат единствено с буферната зона – т.е. в съществуващата туристическа зона“, разясни експертът от МОСВ.
По думите на Калугеров с това изменение ще се повиши размерът на концесионното плащане, ще се въведат клаузи за неустойки, включително и такива за нарушение на екологичното законодателство.
„Надявам се да се предотвратят споровете относно изпълнението на концесионния договор. Националните паркове не са разервати. Там определени човешки дейности са възможни“, обясни експертът и добави, че е забранено строителството с изключение на заслони и други подобни.
За комфорта на туристите
Петър Петров, член на борда на директорите на концесионера на „Ски зона Банско“ „Юлен“ АД, коментира, че изграждането на втори кабинков лифт в Банко не е самоцел.
„Тя няма да вдигне капацитета на ски зоната, но ще повиши комфорта на пътуване на туристите“, убеден е Петров.
В дискусията за разширението на "Ски зона Банско" в Национален парк "Пирин" участваха и министърът на туризма Николина Ангелкова и на спорта Красен Кралев.
Спортният министър заяви, че "алтернативата на втори кабинков лифт на Банско е 130 автобуса на час".
Той обясни, че позицията на министерството на спорта е за разширяване на инфраструктура за зимен спорт.
“И двата вида спортни активности – елитен и масов, не могат да се практикуват при сегашната инфраструктура", твърди той и даде пример с това, че ски пистите в България са 200 км, докато в Чехия те са 7000 км, а в Словения - 2000 км.
Министър Николина Ангелкова отбеляза, че Министерството на туризма подкрепя този проект, който е важен както за развитието на региона, така и за зимния туризъм.
Тя посочи, че в министерството е работила група за развитие на планинския туризъм, която е изготвила предложения за законодателни промени. Целта на промените е целогодишен достъп до планината не само в Банско, Боровец и Пампорово, но и на Витоша.
По-прецизна концесия
Бившият министър на околната среда и водите Нова Караджова посочи, че обектът на концесия, свързан със "Ски зона Банско", е извън обхвата на европейската директива за концесиите от 2014 г.
“По никакъв начин не може да се прави препратка към тази директива и не може да става въпрос за наказателна процедура срещу България", каза тя и допълни, че сегашният план за управление на Национален парк "Пирин" не позволява инициирането на какъвто и да е обект.
Тя разясни, че това не позволява каквото и да било обсъждане на втора въжена линия преди промяната на плана за управление.
По отношение на площта на концесията за ски зоната в Банско, тя каза, че има доста пропуски в концесионния договор и той е много противоречив, поради което трябва да бъде променен.
Бившият екоминистър Евдокия Манева напомни, че процедурата за концесията е започнала преди 17 години, когато тя е била министър.
“Имахме пълното съзнание, че направихме нещо хубаво, това беше първият подобен концисионен договор", каза тя, но призова правителството да бъде решително при решаването на промените в концесионния договор.
Манева оценява концесията като полезна за България без никакви екологични последици.
Тя е убедена, че концесията няма да засегне обекта, включен в обхвата на културното наследство на ЮНЕСКО, и е сигурна, че няма незаконни обекти.
“Има несъвършен концесионен договор и той трябва да се поправи, както и да се премахнат забраните, които съществуват в плана за управление на Национален план "Пирин", допълни Евдокия Манева.


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
преди 7 години Естествено, че епо-екологичен и трябва да се стремим да има повече лифтове в горите и по планините и да разкараме паркинзите отговор Сигнализирай за неуместен коментар