IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мръсният въздух в големите градове – за всички и по много

Мерките на национално ниво засега зависят изцяло от настроението на хората – дали ще решат да ги спазват

10:34 | 10.01.18 г. 16
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	В дните с мъгла в София обикновено се отчитат завишени нива на замърсяване на въздуха.&nbsp;<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

В дните с мъгла в София обикновено се отчитат завишени нива на замърсяване на въздуха. Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Кой замърсява повече?

„В момента транспортът в столицата е по-голям източник на замърсяване от ТЕЦ-овете и битовото отопление“, коментира пред Investor.bg доц. Георги Гаджев от Националния институт по геофизика, геодезия и география.

Институтът публикува ежедневно данни за замърсяването на въздуха и изготвя тридневни прогнози за влиянието на различни замърсители на атмосферата, включително фини прахови частици. 

„Анализите на Столична община показват, че около 60% от замърсяването на въздуха в София се дължи на автомобилите, а около 40% - на битовото отопление“, потвърди кметът Йорданка Фандъкова. Тя представи наскоро пред медиите предоставената на КАТ София нова апаратура за замерване на автомобилните газове. „През зимата по-скоро е обратното, но сме длъжни да работим и в двете посоки“, каза кметът за замърсителите.

Столична община предложи система от мерки (още не са въведени – бел. р.) при прогноза за наднормено замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Те включват ограничения за движението в центъра и ново зониране, зелен билет за градски транспорт на цена 1 лев за деня или дори изцяло безплатен градски транспорт.

При особено тежки прогнози общината предлага забрана автомобили да се движат през деня в центъра,  дори пълна забрана за МПС. Последната най-драстична мярка ще се прилага при осем поредни отчетени драстични превишения, въпреки предприетите преди това действия. Мерките тепърва ще бъдат обсъждани и гласувани от Столичния общински съвет.

„Мерките, насочени към автомобилния транспорт, не решават въпроса с отоплението на твърдо гориво. В момента належащ е въпросът за битовото отопление, за което трудно могат да се въведат рестрикции“, смята доц. Георги Гаджев. 

Дългогодишните наблюдения на замърсяването в столицата по думите му показват, че най-сериозно е замърсяването на въздуха в центъра около Орлов мост. Според него мярката на Столична община да спре автомобилите в центъра при прогноза за повишени концентрации няма да спре замърсяването заради движението на въздуха.

„По принцип по-добрият вариант е да се намали броят на автомобилите, да се помисли за цената на градския транспорт“, препоръчва той.

Изследователят смята, че столицата няма проблеми заради индустриални замърсители на въздуха, тъй като най-близките по-сериозни източници на емисии са ТЕЦ Перник и ТЕЦ Бобов дол, които са достатъчно далеч.

Битовото отопление е голям проблем за кварталите без топлоснабдяване, където жителите горят въглища и пелети. Дори да се премине към отопление с по-качествени въглища и дърва, пак ще остане проблемът с отделяните фини прахови частици, смята той.

И въглищата със стандарт

Стандарти за битовото отопление се очаква да бъдат въведени от следващия отоплителен сезон за цялата страна, заяви министърът на околната среда Нено Димов. Въпросът според него е как ще сработи контролът.
Тези стандарти по информация от МОСВ се очаква да включват технически изисквания за съдържанието на пепел и сяра във въглищата. Освен това въглищата и брикетите ще се продават в пакети, ще има проверки за качеството им и ще се налагат санкции за нарушителите.

В момента се обсъжда и въвеждането на изисквания за качество и на дървата за огрев, защото сухите дърва дават с 40% по-ниски емисии и топлят повече, казват експертите от екоминистерството. Допълнително се прoучва възможността за въвеждането на еврорегламент за битовите отоплителни уреди на твърдо гориво с мощност, по-малка от 50 kW.

„Най-важно е да се спрат некачествените горива на пазара. Виждаме, че най-голямото замърсяване беше на 1 януари, когато трафик и движение в София почти нямаше“, каза вчера кметът на София Йорданка Фандъкова.

За много хора в момента или в следващите две - три години е невъзможно да си сменят отоплението, отчита Ивайло Хлебаров. Все пак според него трябва да се върви към постепенна подмяна на твърдото гориво.

Последна актуализация: 05:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 2 rate down comment 2
Pyramid
преди 6 години
Поради щото "даскал" е професия, а "Учител"- призвание.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 1
Pyramid
преди 6 години
Наличните проблеми, ако ги покриваме, остават. Какво хубаво в това? Пречи на успешното председателство именно замитането....и разните там слагачи. Успокой се и давай по същество, щото последното ти изказване на говори добре за автора си
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 2
orchis
преди 6 години
http://eea.government.bg/bg/soer/2015/air/emisii-na-vredni-veshtestva-vav-vazduhaТук ясно е казано, основно замърсяването идва от отоплението с твърдо гориво. Това с колите, мръсните улици е несравнимо по-малък проблем. Мисля единствения полезен ход би бил да започне някакво адекватно управление на Топлофикация, така че поне отказалите се да се включат отново.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 4 rate down comment 3
Тава е
преди 6 години
Нищо не знаеш, но плямпаш. Кажи поне еди нов квартал от строителният бум в София, който е свързан с "Топлофикация". Правешкият селянин е би по-далновиден от сегашните "доктори" на науките /ха, ха гасени пожар със струйник!/.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 3
Тава е
преди 6 години
Има едно правило:" никой не дава големи пари, за малки проблеми..." Не казвам, че чистотата на въздухът е маловажен проблем, а че се върви в посока на безумие. Или "оперативна програма Околна среда, която е с общ бюджет 3,5 млрд. лв..." е достатъчна Беляне да работи, всички да се греят на ток срещу 7 ст/кВ, с електровози БДЖ да транспортира контейнерите, а не ТИР-ове и многоооооо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 6 rate down comment 4
doba
преди 6 години
red6, Само за протокола: замърсяването сега е същото както миналата година, по-миналата и т.н.НО се преекспонира.ПАРИ, става въпрос за ПАРИ, не за замърсяване(то е само повод).Някои хора са се наточили за пореден път да отрежат главата на народа!Пак за протокола: по времето на социализъма е имало години, в които хората са ходели с шалчета на устата и не са виждали къде вървят. Това по спомени на близки.Дай Боже това да не се случва отново!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 11 rate down comment 2
red6
преди 6 години
Кога налазиха и тука платени ***?! Само да те светна, замърсяването е единственото "стабилно" нещо в тая държава, ако желаеш да използвам термини опорки, дето ти ги спускат. Че не можеш да зацепиш иначе.А за студиото си знаем, че толкова си му е акъла.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 0
comet
преди 6 години
Нивата замърсяване в страната по градове:https://airtube.info/?pos=42.81555136172695,24.853820800781254,8
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 2
majnata
преди 6 години
А пък ти да вземеш да спреш малко ръкоплесканията ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 5
majnata
преди 6 години
Безплатен обяд нема ! Да си софиянец струва !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още