IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мръсният въздух в големите градове – за всички и по много

Мерките на национално ниво засега зависят изцяло от настроението на хората – дали ще решат да ги спазват

10:34 | 10.01.18 г. 16
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	В дните с мъгла в София обикновено се отчитат завишени нива на замърсяване на въздуха.&nbsp;<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

В дните с мъгла в София обикновено се отчитат завишени нива на замърсяване на въздуха. Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Кой замърсява повече?

„В момента транспортът в столицата е по-голям източник на замърсяване от ТЕЦ-овете и битовото отопление“, коментира пред Investor.bg доц. Георги Гаджев от Националния институт по геофизика, геодезия и география.

Институтът публикува ежедневно данни за замърсяването на въздуха и изготвя тридневни прогнози за влиянието на различни замърсители на атмосферата, включително фини прахови частици. 

„Анализите на Столична община показват, че около 60% от замърсяването на въздуха в София се дължи на автомобилите, а около 40% - на битовото отопление“, потвърди кметът Йорданка Фандъкова. Тя представи наскоро пред медиите предоставената на КАТ София нова апаратура за замерване на автомобилните газове. „През зимата по-скоро е обратното, но сме длъжни да работим и в двете посоки“, каза кметът за замърсителите.

Столична община предложи система от мерки (още не са въведени – бел. р.) при прогноза за наднормено замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Те включват ограничения за движението в центъра и ново зониране, зелен билет за градски транспорт на цена 1 лев за деня или дори изцяло безплатен градски транспорт.

При особено тежки прогнози общината предлага забрана автомобили да се движат през деня в центъра,  дори пълна забрана за МПС. Последната най-драстична мярка ще се прилага при осем поредни отчетени драстични превишения, въпреки предприетите преди това действия. Мерките тепърва ще бъдат обсъждани и гласувани от Столичния общински съвет.

„Мерките, насочени към автомобилния транспорт, не решават въпроса с отоплението на твърдо гориво. В момента належащ е въпросът за битовото отопление, за което трудно могат да се въведат рестрикции“, смята доц. Георги Гаджев. 

Дългогодишните наблюдения на замърсяването в столицата по думите му показват, че най-сериозно е замърсяването на въздуха в центъра около Орлов мост. Според него мярката на Столична община да спре автомобилите в центъра при прогноза за повишени концентрации няма да спре замърсяването заради движението на въздуха.

„По принцип по-добрият вариант е да се намали броят на автомобилите, да се помисли за цената на градския транспорт“, препоръчва той.

Изследователят смята, че столицата няма проблеми заради индустриални замърсители на въздуха, тъй като най-близките по-сериозни източници на емисии са ТЕЦ Перник и ТЕЦ Бобов дол, които са достатъчно далеч.

Битовото отопление е голям проблем за кварталите без топлоснабдяване, където жителите горят въглища и пелети. Дори да се премине към отопление с по-качествени въглища и дърва, пак ще остане проблемът с отделяните фини прахови частици, смята той.

И въглищата със стандарт

Стандарти за битовото отопление се очаква да бъдат въведени от следващия отоплителен сезон за цялата страна, заяви министърът на околната среда Нено Димов. Въпросът според него е как ще сработи контролът.
Тези стандарти по информация от МОСВ се очаква да включват технически изисквания за съдържанието на пепел и сяра във въглищата. Освен това въглищата и брикетите ще се продават в пакети, ще има проверки за качеството им и ще се налагат санкции за нарушителите.

В момента се обсъжда и въвеждането на изисквания за качество и на дървата за огрев, защото сухите дърва дават с 40% по-ниски емисии и топлят повече, казват експертите от екоминистерството. Допълнително се прoучва възможността за въвеждането на еврорегламент за битовите отоплителни уреди на твърдо гориво с мощност, по-малка от 50 kW.

„Най-важно е да се спрат некачествените горива на пазара. Виждаме, че най-голямото замърсяване беше на 1 януари, когато трафик и движение в София почти нямаше“, каза вчера кметът на София Йорданка Фандъкова.

За много хора в момента или в следващите две - три години е невъзможно да си сменят отоплението, отчита Ивайло Хлебаров. Все пак според него трябва да се върви към постепенна подмяна на твърдото гориво.

Последна актуализация: 05:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 7 rate down comment 1
tnm
преди 6 години
Ах, какво голямо бяло цвете сте!П.П. Не, нямам предвид маргаритката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 20
s3
преди 6 години
Въздухът в стилицата ни си е нормален, но има разни еколози и зелени които се опитват да дискредитират европредседателството ни и затова само радухват проблемите. Нека да си затраят всички в името на най-важната ни цел - успешното и плодотворно наше европредседателство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 25
studioaa
преди 6 години
Това на картинката е най-обикновена мъгла а не е никакъв мръсен въздух. За пореден път биваме заливани от лъжлива пропаганда от медиите как мръсния въздух бил най-голямия убивец, защото големите батковци се готвят за пореден път да ни бъркат в джоба уж под претекст, че ни пазят от масов мор. Реално в страната има под 150 смъртни случая годишно заболявания причинени от замърсен въздух, за сметка на това жертвите на катастрофи или самоубийства са 6 пъти повече за същия период. Няма никаква нужда от никакви мерки за борба с този несъществуващ проблем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 19 rate down comment 2
Boyan Asenov
преди 6 години
Много навременен и адекватен материал, който обаче подчертава неадекватността на властта докато вземат мерки, ще дойде пролетта
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 20 rate down comment 2
bigmamascandal
преди 6 години
Въздухът в София последните дни беше истински геноцид :(
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 23 rate down comment 0
Един Българин
преди 6 години
Имам бебе на година и осем, жената е постоянно вкъщи за сега. В различните стаи е между 18 и 20 градуса, банята е по-ниско. Имам дебела изолация и студът не се чувства. Здрави сме слава богу. Имаме само една кола в семейството и живеем прилично. Препоръчвам го на всички да опитат. По принцип по-добрият вариант е да се намали броят на автомобилите, да се помисли за цената на градския транспорт - за това говорим, но даскалицата никога няма да си признае грешката...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още