IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС ще поставя нова правна рамка на цифровия пазар в защита на потребителите

Предизвикателствата в отношенията в цифровата икономика обсъдиха експерти в Деня на потребителите

18:01 | 20.03.18 г.
<p>
	Министърът на икономиката Емил Караниколов. <em>Снимка: Министерство на икономиката</em></p>

Министърът на икономиката Емил Караниколов. Снимка: Министерство на икономиката

Тенденции в икономиката на споделяне

През 2017 г. 57% от европейските граждани са купували стоки и услуги онлайн, показва статистиката от проучване на Института по конкурентоспособност (I-Com), цитирана от президента му Стефано да Емполи. Но докато свързаността с интернет в Дания е 98%, в България е 18%, а в Румъния – 16%, посочи той и определи това като „голяма цифрова пропаст“.

При интернет банкирането ситуацията е подобна –  51% от потребителите в ЕС се възползват от иновативния модел, в Дания те са 90%, а в България – едва 5%.

Стефано да Емполи съветва при цифровизацията да се акцентира върху инвестициите при доставката на обществени цифрови услуги онлайн.

Онлайн платформи за спорове

„Търговците не искат да участват  в алтернативното решаване на спорове и с това са длъжници на потребителите“, обяви Игнат Арсенов, директор за България на Европейската мрежа за потребителски центрове (ECC-Net).

Той предупреди хората да внимават при онлайн пазаруването, защото една трета от жалбите на потребителите са при тях, а една трета – при отменени полети.

За повече потребителско доверие

„Над 100 хиляди случаи има в ЕС, когато хората се съгласяват с условията в интернет и се предоверяват, когато се ползват личните им данни“, каза Арсенов, и заяви, че няма нужда от нови законови регулации, защото това е регламентирано в новото законодателство на ЕС.

Меелис Коск, съосновател на Big Data Scoring, коментира, че с достъпа до повече потребителски данни могат да се правят прогнози, а във финансовия свят това гарантира по-добри портфейли, което се отразява по-добре на управлението на финансите на домакинствата.

Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“ обаче смята, че трябва по-добра защита на потребителите и повече инструменти, с които те да защитават правата си.

„Компаниите проучват данните на потребителите, но блокират източника, ако той иска да събере данни  за тях“, разкри той и даде пример, при който асоциацията е започнала да проучва търговци за прилагането на промоции за „Черния петък“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още