Covid пандемията е оказала съществено влияние върху дейността на фармацевтичните компании в България през 2020 г. Пандемията е променила взаимодействието им с медицинските специалисти, ускорила е дигитализацията на работния процес и е забавила навлизането на нови лекарства на пазара. Това показва проучване на Health PR и „Индекс на болниците“. То е осъществено в края на януари сред 25 от най-големите фармацевтични производители и търговци на едро с медикаменти в страната, като обхваща дейността им през 2020 г., както и плановете им за 2021 г.
Пандемията е засегнала значително работата на фармацевтичния сектор у нас. 84% от респондентите смятат, че здравната криза се е отразила съществено на дейността им, а останалите 16% са на мнение, че е повлияла донякъде.
Най-засегнатата сфера се оказва работата на компаниите с медицинските специалисти – промени в нея има според 92% от отговорилите.
Организацията на работния процес вътре в компанията е на следващо място – тя се е изменила според 68% от респондентите. Така например 76% от компаниите са заявили, че са въвели ротационен принцип на работа, а 16% са преминали на дистанционна форма.
Пандемията е оказала влияние и върху приходите на сектора, смятат 40% от респондентите.
Новите продукти
Пандемията е оказала влияние и върху навлизането на нови лекарства у нас. 32% от респондентите казват, че са забавили пускането на пазара на медикаменти с до 6 месеца, а 8% с над половин година. Други 8% от респондентите са отложили пускането на нови лекарства у нас за след края на пандемията.
52% от анкетираните обаче са спазили сроковете си за пускането на нови медикаменти на българския пазар.
Клиничните проучвания
Пандемията е оказала по-малко влияние върху провеждането на клинични изпитвания. Забавяне на тази дейност с около 6 месеца има сред 36% от респондентите, а останалите 64% не са отлагали провеждането на проучванията си.
Дигитализация и маркетинг
Маркетингът на компаниите също е повлиян от пандемията. 88% от респондентите заявяват, че залагат на хибриден модел, в който се интегрира дигитален и традиционен подход, а 8% - изцяло на дигитален микс.
Телефонният контакт (88%), уебинарите (76%) и е-мейлите (72%) са трите най-използвани форми на комуникация, показва още проучването. Социалните мрежи са сред каналите при 28% от отговорилите.
Работата с лекарите
Пандемията силно е редуцирала визитите на компаниите сред лекарите. Най-голямо е намалението им в болниците, показва проучването. Там посещенията са се понижили с повече от половината според 60% от респондентите, а при 8% са преустановени напълно. Останалите 24% от анкетираните са ги ограничили между 25% и 50%, а 8% - до една четвърт.
При общопрактикуващите лекари и специалистите в извънболничната помощ визитите са ограничени с повече от половината си при 24% от респондентите, а при 15% няма промяна в броя им.
Намалението на визитите по време на пандемията при лекарите фармацевтичните компании са компенсирали с други форми на контакт. 40% от респондентите са увеличили употребата на социалните мрежи, а 88% - на виртуалните срещи.
При 36% от отговорилите се наблюдава и увеличение на вида и броя на информационните материали – листовки, видеопослания, презентации и др. 36%, са и респондентите, които са започнали да публикуват повече информация за специалистите в интернет. 28% от компаниите заявяват, че са въвели и повече е-приложения за лекарите.
Форуми и конгреси
Пандемията е оказала огромно влияние и върху провеждането на медицинските научни конгреси и събития. 48% от респондентите заявяват, че напълно са преустановили участието си в тях през изминалата година. Други 44% са редуцирали тази си дейност с над 50%. Едва 8% заявяват, че са намалили участията си в по-малка степен.
Бъдещето
Фармацевтичните компании планират да запазят в дългосрочен план част от промените, които предизвика в работата им пандемията. 84% от респондентите смятат да не прекъсват засилената употреба на дигиталните средства за комуникация и след пандемията.
80% са на мнение, че е добре да запазят възможността за работа от вкъщи, едва 12% обаче са на мнение, че трябва да намалят офисната си площ трайно. 36% от компаниите планират да редуцират участието си в медицинските научни събития, едва 8% смятат, че биха могли да редуцират визитите при лекарите и след пандемията.
Сред другите намерения на фармацевтичните компании в бъдеще е да увеличат хибридната форма на взаимодействие с медицинските специалисти, както и да прецизират аудиторията с оглед на информацията, която да достига до нея.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят