Трябва да се търсят допълнителни възможности за привличане на инвестиции при реализацията на проекти, които са важни за обществото, особено в пътното строителство, което у нас е недофинансирано.
Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Валентин Йовев, който откри Международна практическа конференция на тема „Възможности и перспективи за развитие на публично-частното партньорство“, съобщи пресцентърът на строителното ведомство.
В двудневния форум, организиран от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, участват представители на Business Advisory Board (BAB) към Икономическата комисия за Европа на ООН. Целта на конференцията е да се представи международния опит в областта на публично-частното партньорство, както и да се обсъдят предизвикателствата и възможностите за по-широкото му приложение в контекста на бъдещи инвестиционни процеси в България.
В изказването си инж. Йовев отбеляза, че чрез различни форми на публично-частно партньорство може да бъдат изграждани магистрали, тунели, мостове, пречиствателни станции, за които не са предвидени средства в бюджета или от европейските фондове.
„Такива проекти са неизградените участъци от АМ „Хемус“ с дължина около 250 км, тунелът под връх Шипка, АМ “Русе - Велико Търново“, скоростният път Видин-Ботевград, който е част от трансевропейския коридор номер 4, Автомагистрала „Черно море“, тунелът под прохода Петрохан. Прогнозният размер на инвестициите в тези проекти е над 3 млрд. евро“, посочи той.
Според зам.-министъра към днешна дата в пътното строителство и ВиК услугите у нас няма много примери за реализирани публично-частни партньорства.
„Ние бихме могли да използваме най-добрите европейски и световни модели, без да повтаряме грешките на другите. Затова смятам, че форуми като този са изключително навременни и полезни“, убеден е инж. Йовев.
По думите му в България има необходимата политическа воля за създаване на трайни партньорства между държавата и общините от една страна и бизнеса от друга, като мярка за развитие и модернизиране на инфраструктурата в условията на ограничен публичен ресурс.
„Имаме инвеститорски интерес, което е най-важното в случая, каза още Йовев и напомни, че в началото на юли МРРБ е подписало рамкови споразумения с пет китайски компании за сътрудничество, но потенциалните партньори са много повече.
„Страната ни има стратегическото географско положение – през България минават пет от 10-те транс-европейски транспортни коридора. А пътищата, които могат да бъдат изградени чрез ПЧП, са обект на интензивен трафик, което гарантира добра възвращаемост на инвестициите“, категоричен беше той.
Инж. Йовев даде пример с АМ „Русе-Велико Търново“, която е част от Коридор номер 9 и ще поеме големия поток от тежкотоварни автомобили, влизащ у нас през „Дунав мост І“.
“Това са по 5000 тежкотоварни автомобила на денонощие, като прогнозите са този поток да се увеличава. Затова през следващите години България ще има важна роля в процеса на свързване на Европа с Азия, тъй като оттук минава връзката със Западна Европа по река Дунав и най-пряката връзка през Черно море и Персийския залив по Пътя на коприната. Големи са възможностите за публично-частни партньорства и във ВиК отрасъла”, добави още зам.-министърът.
Той напомни, че в условията на недостиг на средства от бюджета и на намаляващо европейско финансиране през следващия програмен период, публично-частните партньорства могат да бъдат добра алтернатива за привличане на експертиза, финансиране, ноу-хау и др.
Една от възможностите е сключването на договори за управление с цел подобряване на ефективността на ВиК операторите. Този вариант е подходящ за дружества в тежко финансово състояние, при които един добър мениджмънт би намалил разходите и би подобрил услугата за гражданите.
Един такъв договор за управление би бил с ограничен срок на действие, като засегнатите ВиК оператори ще запазят статута си на изцяло публични дружества, контролирани както от собственика, така и договорно от асоциациите по ВиК. Възможно е също да бъдат сключени договори за отдаване на лизинг, които се използват широко във Франция, или договори с доказан резултат.
В първия ден на събитието се включиха представители на министерствата на околната среда и водите, на финансите, на Агенция „Пътна инфраструктура“, както и експерти от Камара на строителите в България.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове