Никола Димитров, Dnes.bg
Шофьорите, направили нарушения по пътищата на друга страна от ЕС, вече ще получават фишовете за глоби у дома. Досега нарушенията в чужбина често оставаха безнаказани, но това трябва да се промени с нова директива, която предстои да бъде гласувана от Европейския парламент.
Новите правила се отнасят по-специално за превишената скорост, минаване на червен сигнал на светофара, говорене по мобилен телефон телефон без специално устройство, шофиране в автобусната лента, липса на сложени предпазни колани, а за мотористите - управление без каска. За всички тези нарушения в ЕС санкцията е над 70 евро.
Шофьор, заснет от камера да извършва нарушение в коя да е страна от съюза, ще получава уведомлението за глобата на домашния адрес и на родния си език.
По данни на комисията чуждестранните шофьори често прекрачват закона на пътя, а в повечето случаи остават безнаказани. Докато се обработи информацията от записващите камери, нарушителят вече е напуснал страната, в която е нарушил правилата, и полицията остава с празни ръце.
Дори да живее в същата държава, но с чуждестранен регистрационен номер, шофьорът пак става неоткриваем за местната полиция. Според европейското право всеки може да кара с националните си номера до 6 месеца, ако живее в друга страна от ЕС.
Пречка бяха и различните видове регистрационни табели, които не можеха да се разчитат от камерите и пътните полицаи, но номерата вече са стандартизирани.
Сега ЕС ще инвестира в разширяването на компютърната система, в която са регистрирани шофьорските книжки, и която се използва за издирване на коли, използвани при извършване на престъпления.
След влизането в сила на законодателството, номерата на нарушителите ще се вкарват в обща база и ще се разпределят по национална регистрация. Така например, данните на кола с български номер, минала на червено в Испания, ще бъдат предавани на нашия КАТ.
Българската полиция ще идентифицира шофьора и ще изпраща на испанските си колеги неговото име и адрес. Испанската пътна полиция ще му прати писмо, в което ще го информира къде и кога е заловен в грешка, заедно с искането да си плати глобата по испанския закон.
Не е ясно как Мадрид, в случая, ще си прибере парите, ако българският шофьор не я прати доброволно, тъй като българската полиция няма да има правомощия да го накара да се издължи.
Във всеки случай Брюксел ще иска отчет от властите на страните членки как са се справили с плащането на глоби от чужбина, което според Европейската комисия ще накара полицаите да бъдат усърдни в събирането им.
Новите разпоредби влизат в сила от юли 2013 г., за което има съгласие на страните-членки. Великобритания, Дания и Ирландия засега няма да участват в системата.
Още новини за ЕС четете в Dnes.bg!


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа