IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Globul продължава да губи абонати

Компанията майка Telenor показа солидни резултати, като надмина очакванията на анализаторите по отношение на приходи и печалба

10:51 | 07.05.14 г.
Автор - снимка
Създател
Globul продължава да губи абонати

Малко повече от година след като норвежкият телекомуникационен концерн Telenor придоби Globul и Germanos за 717 млн. евро, финансовите резултати на Globul за първото тримесечие на годината показват слабо подобрение по отношение на печалбата.

Приходите от продажби на мобилния оператор спадат със 7% и възлизат на 628 млн. норвежки крони (75,91 млн. евро, или 147,2 млн. лева), докато очакванията на анализаторите бяха по-високи – за 639 млн. крони, става ясно от доклада на компанията майка. Година по-рано приходите са възлизали на 158,8 млн. лева. Причината за спада на приходите от 7% според Telenor са по-ниските средни приходи от клиент и спадът в продажбите на мобилни телефони, което само частично е било компенсирано от по-високата абонаментна база. Фактор е и намаляването на цените за терминиране от страна на регулатора.

Оперативната печалба преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) обаче се увеличава с 8% и възлиза на 238 млн. крони (28 млн. евро), докато очакванията бяха далеч по-високи – за 373 млн. крони. Ефектът от намалението в общите приходи е бил компенсиран с намаляване на преките разходи и оптимизация на разходите за реклама и администрация. 

Клиентите на абонаментните програми на Globul се увеличават и надминават 2,7 милиона, като в края на тримесечието са с 4,6% повече в сравнение със същия период на предишната година, или близо 70% от всички 4 милиона активни клиенти на оператора, отчитат от компанията. В резултат на продължаващата тенденция за миграция на потребителите от предплатени услуги към услуги на договор броят на потребителите на предплатените услуги на компанията намалява с 2,5% през първото тримесечие на годината до 1,3 милиона. Като цяло обаче Globul продължава да губи абонати, като за отчетния период броят на загубените клиенти възлиза на 24 000. 

Средното месечно потребление на клиент за периода достигна 170 минути, или с 2% по-малко от първото тримесечие на 2013 г., докато средният приход от потребител намаля до 10,60 лв., или с 5,3% по-малко, отново най-вече заради по-ниските цени за терминиране. Ако не се вземат предвид намаленията в таксите за свързване от 1 юли 2013 г. и 1 януари 2014 г., средният приход на абонат намалява с 2%, се казва в отчета на Telenor. Маржът на EBITDA се увеличава с 5 процентни пункта в сравнение с първото тримесечие на миналата година, главно заради намаляващи разходи за продажби и маркетинг. Капиталовите разходи са ниски, следвайки подготовката за предстоящото обновяване на мрежата.

Globul е консолидиран във финансовите отчети на Telenor от 1 август 2013 година. През април 2014 г. компанията започна мащабен проект за пълната подмяна на съществуващата 2G и 3G мрежа, за обновяване и подобряване на достъпа и опорната транспортна мрежа, както и на опорната мрежа на Globul, който се очаква да приключи към средата на 2015 г.

Като цяло обаче Telenor Group показва солидни финансови резултати за първото тримесечие. Компанията отчете органичен ръст на приходите от 1,5% до 26,5 млрд. крони, или 3,20 млрд. евро. Оперативната печалба EBITDA нараства с 10,4% до 9,3 млрд. крони (1,12 млрд. евро), като по този начин надмина очакванията на анкетираните от Ройтерс анализатори за 9,14 млрд. крони. Маржът на EBITDA възлиза на 35%, а оперативният паричен поток е в размер на 5,6 млрд. норвежки крони (670 млн. евро).

„Имам удоволствието да представя солиден старт на годината. Ние добавихме 6 милиона нови мобилни абонати през първото тримесечие на 2014 г., най-добрият резултат за този параметър за компанията от две години насам. Този ръст се дължи главно на Индия, Пакистан и Бангладеш. Ръстът на приходите от мобилни услуги се подобрява с 5 на сто през тримесечието“, заяви Йон Фредрик Баксас, президент и главен изпълнителен директор на Telenor Group.

„В Норвегия нашите инициативи за растеж и ефективност продължават да са основен приоритет. Виждаме нарастващото търсене на по-големи пакети от данни, което доведе до подобряване на растежа на мобилните приходи от над 3 на сто през тримесечието. Конкурентният натиск и спадът на приходите от традиционните фиксирани телефонни услуги изискват от нас да се фокусираме върху оптимизиране на нашата дейност и инвестиции. В същото време Telenor изпълнява програмата си за смяна на основните си технологии с годишни инвестиции от над 4 млрд. крони", каза Баксас.

"Мобилните данни представляват следващата крива на растежа за Telenor. Ние постоянно работим, за да увеличим броя на активните абонати на всички наши пазари. От цялата ни клиентска база от 172 милиона потребители, около 20 на сто в момента са активни потребители на интернет, което представлява голям потенциал за растеж. Докато Telenor наскоро си осигури нови спектъри в Индия и Пакистан, нашето подразделение в Бангладеш значително подобрява своето 3G покритие през първите три месеца на годината. Индийският ни клон съобщава за органичен ръст на приходите от 44 на сто през тримесечието, като там набираме значителен пазарен дял. Ние също така стартираме нова интернет стратегия в Индия, с акцент върху достъпни интернет базирани оферти", каза още Баксас.

Акциите на Telenor се обезцениха с 3 на сто от началото на годината, докато средният ръст за акциите от европейския телеком сектор е 3%, а основният индекс на борсата в Осло отчита ръст от 6%. След обявяването на резултатите акциите се свиват леко с 0,9%. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:50 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още