Китайският холдинг Cosco засега е единственият кандидат да купи държавния дял в гръцкото пристанище Пирея, съобщи Wall Street Journal, позовавайки се на два независими източника.
Другите два одобрени инвеститора - APM Terminals, собственост на датския конгломерат A.P. Moller-Maersk, и базираният във Филипините оператор на пристанища Internationaл Container Terminal (ICTS) – така и не са подали оферти до понеделник, когато е бил крайният срок. Двете компании са отказали коментар.
Приватизацията се очаква да осигури на Гърция стотици милиони евро. Фондът Hellenic Republic Asset Development Fund, който управлява продажбите на държавни активи, заяви, че ще затвори търга за пристанището на 12 януари.
„Би било сложно да се приемат оферти след срока, но не би било прецедент“, казва един от източниците. Без значение колко са офертите, Cosco се счита за фаворит, тъй като вече управлява два терминала за контейнери в Гърция по силата на договор за 35-годишна концесия, сключен през 2009 г.
Пристанище Пирея се намира на няколко километра от столицата Атина и е на практика център на гръцкото търговско корабоплаване, както и едно от най-големите пристанища в Средиземно море. Тъй като Пирея е най-близкото западно пристанище до Суецкия канал, Cosco вече го използва за транзитен хъб за азиатските доставки за Европа.
„Освен сегашното им присъствие в Пирея, китайският концерн има дългогодишни отношения с гръцкото търговско корабоплаване, включително кредитни линии за милиарди долари за строеж на кораби в китайски корабостроителници“, казва Йоргос Ксирадакис, съветник на China Development Bank, базиран в Атина. „Затова ще бъда изненадан, ако Cosco не спечели търга“, допълва той.
Стергиос Питсиорлас, който оглавява Hellenic Republic Asset Development Fund, заяви пред Wall Street Journal миналата седмица, че фондът може да вземе предвид съществуващата инвестиция на Cosco в Пирея, когато взема решение.
Гръцкото социалистическо правителство отложи приватизацията с една година, което отблъсна потенциалните инвеститори. Международните кредитори на закъсалата държава посочиха приватизацията на държавни активи като условие за отпускането на спасителния заем.
Сделката за Пирея включва продажба на 67,7-процентов дял в Piraeus Port Authority, като първо 51% ще бъдат прехвърлени на спечелилата компания, а останалите 16,7% ще бъдат прехвърлени през следващите пет години, когато изискванията за инвестициите в инфраструктура бъдат изпълнени.
Източници на WSJ казват, че продажбата може да привлече около 700 милиона евро. Пазарната капитализация на пристанището е 357 милиона евро.


Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Империята на китайските пристанища, част 3
Fitch понижи перспективата за Унгария до „негативна“ заради предизборния бюджет
Новата стратегия за сигурност на Тръмп атакува съюзниците, а не враговете на САЩ
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри
БСП включи задна скорост, остава в управлението
Земетресение разлюля Румъния тази сутрин
"Арапя" отново наводнен, много вода и по пътищата в района на Царево ВИДЕО