Холандската държава придоби дял от 13% в Air France-KLM Group в рамките на изненадващ ход, целящ страната да защити интересите си и да изравни позициите си с другия влиятелен акционер – Франция. Решението за покупката идва, след като двете държави влязоха в сблъсък заради превозвача, който остави Холандия в по-неизгодна позиция.
KLM – бившият холандски национален превозвач, който се сля с Air France през 2004 г., както и летището Шипхол в Амстердам, са от голямо значение за икономиката и заетостта в страната, заяви холандският финансов министър Вопке Хьокстра по време на пресконференция, след като обяви инвестицията. По думите му правителството на страната се опасява, че решенията за стратегията на KLM по-често се взимат на нивото на базираната в Париж холдингова компания.
„Просто имаше твърде малко влияние от страна на държавата в KLM, за да може тя да се грижи за холандските обществени интереси добре, и да има успех с KLM“, допълни министърът, според когото решението показва дългосрочният ангажимент на страната към компанията.
Действията на Холандия обаче рискуват също така да разпалят напрежението между френската и холандска част на компанията точно след като друга криза застраши мястото на изпълнителния директор на KLM Пиетер Елберс. Той успя да запази поста си, но като последствие главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бенджамин Смит си спечели място в надзорния съвет на KLM и се пребори за по-стройна структура при взимането на властовите решения. Тя премахва някои забавяния в процеса, но също така и някои механизми за гарантиране на известна равнопоставеност за Холандия.
Хьокстра заяви, че правителството – което притежаваше 5,9% преди последното придобиване, иска да се изравни с Франция, която от своя страна има 14% в групата и като цяло е по-влиятелният акционер.
Новият дял на Холандия ще ѝ струва 680 млн. евро и ще постави страната в позиция, в която тя ще може да иска място в Управителния борд на следващото общо събрание.
Заплахата за поста на Елберс предизвика силна подкрепа за него в Холандия, като хиляди служители на KLM излязоха на на протест в защита на своя ръководител пред централата на компанията.
След новината за холандската инвестиция цената на акциите на Air France-KLM достигнаха до най-ниското си ниво от девет месеца насам. По време на търговията в сряда минути след 11 ч. българско време те губят близо 12%.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време