Сухопътният транспорт в България отчита най-голям спад в рамките на Европейския съюз през 2018 г., показват данни на европейската статистическа служба Евростат, публикувани днес.
Т.нар. тон-километри, с които се изчислява превозеното количество товари на 1 км, се понижават с 23,3% в България през 2018 г. спрямо 2017 г.
На второ място е Люксембург с 16% спад, следват Чехия със 7,2%, Естония с 6,7% и Полша с 5,8%.
Същевременно най-голям ръст по този показател е отчетен в Кипър – 8%, Румъния – 7,4%, Словения и Хърватия – по 6,8%.
През 2018 г. Германия изпреварва Полша и се превръща в най-значимата страна в ЕС за сухопътния транспорт с общо 317 млрд. тон-километра.
Хърватия и Кипър регистрират увеличения във всички видове транспорт, а в Полша и Люксембург са отчетени намаления във всички видове транспорт, показват още данните.
Литва, Италия, Хърватия и Австрия регистрират много силен растеж на каботажа (извършването на превоз на стоки на територията на държава членка от превозвач, чието седалище се намира в друга държава членка - бел. ред.) – над 14%, докато Финландия, Швеция, Белгия, Чехия, Ирландия, Португалия, Люксембург и Унгария отчитат силно намаление – от -39% до -13%.
В транспорта за кръстосана търговия Литва и Словения отбелязват значително увеличение (повече от 10%), докато Чехия, Дания, Италия, Унгария, Португалия, Белгия, Австрия и Нидерландия регистрират значителни намаления (от -41% до -11%).
При кpъcтocaнaтa тъpгoвия aвтoмoбилният тpaнcпopт се извъpшвa oт пpeвoзнo cpeдcтвo от една държава мeждy мяcтoто нa нaтoвapвaнe на стоката във втopa дъpжaвa и мяcтoто нa paзтoвapвaнe в тpeтa дъpжaвa.
Сухопътният транспорт продължава да има най-голям дял в ЕС от товарния транспорт – малко над три четвърти от общия вътрешен товарен транспорт на база осъществени тон-километри. Железопътният транспорт е 18,7%, като увеличава дела си с 0,4 пр.п. на годишна база, а на вътрешните водни пътища – 6%. Изключение от това правило са Литва и Латвия, където железопътният транспорт е преобладаващ.
Що се отнася до железопътния транспорт, ефективността в рамките на ЕС се изчислява на 430 млрд. тон-километри. Основен принос за това има Германия със 117 млрд. тон-километри, почти една трета от общото изпълнение.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края