IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо Тръмп не греши, като критикува вносните мита върху американското вино?

Миналия петък американският президент отново намекна за възможността да повиши налозите върху вноса на френско вино отвъд океана

17:45 | 29.07.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Миналия петък американският президент Доналд Тръмп отново нападна френското вино - след първите си критики през ноември миналата година и през юни тази година. Той даде да се разбере, че може да наложи допълнителни мита върху френските вина.

„Франция наложи дигитален данък на големите американски технологични компании. Ако някой трябва да ги облага, това е родината им, САЩ“, написа американският президент в Twitter. “Скоро ще обявим значителни реципрочни действия след глупавата постъпка на Макрон. Винаги съм казвал, че американското вино е по-добро от френското!“, допълни той.

През ноември миналата година Тръмп написа в Twitter: “Франция произвежда отлични вина, но САЩ – също. Проблемът е, че Франция прави задачата на САЩ да продава вината си във Франция много трудна и налага високи мита, докато САЩ улесняват продажбите на френско вино и налагат много ниски мита“. Тогава американският президент призова за промяна, припомня френският вестник Le Figaro.

В изявленията на Тръмп няма конкретика и това не позволява да разберем какво точно има предвид. Дали говори за фиксирането на цените от лозарите, за митата в глобален план или за националните акцизи за вината и спиртните напитки. Каквото и да има предвид, във Франция, както и в Европейския съюз и САЩ вината и другите видове алкохол са подложени на акциз, който е косвен данък върху потреблението на определени продукти.

В ЕС, а следователно и във Франция, вносните мита върху виното зависят от два критерия. Първият е съдържанието на алкохол, а вторият е произходът му, т.е. дали виното е произведено извън ЕС или не. За вината, произведени в страни извън ЕС и със съдържание на алкохол под 13%, митата достигат 13,1 евро за хектолитър.

Когато съдържанието на алкохол надхвърля 13%, но остава под 15 на сто, митата достигат 15,4 евро на хектолитър. Американските вина не са подложени на различни мита, а на същите като прилаганите за всички трети страни.

За внасяните в САЩ чуждестранни вина американските налози също варират според два критерия – съдържанието на алкохол и този път размера на бутилката. Мнозинството френски вина се произвеждат в бутилки от 0,75 литра, така че за тях се прилага законодателната рамка за бутилки под два литра. За вината със съдържание на алкохол под 14% се прилагат мита от 5,6 евро на хектолитър. Когато съдържанието на алкохол надхвърля 14%, налогът достига 15 евро на хектолитър.

„Цифрите показват, че равнището на прилаганите в САЩ мита за вина от трети страни като цяло е по-ниско в сравнение с митата в ЕС за същите продукти“, отбелязва пред Figaro френската митническа служба.

По-конкретно, бутилка бяло американско вино с 13% съдържание на алкохол, внасяна в ЕС, е подложена на мито от 10 евроцента. Сходна френска бутилка вино, внасяна в САЩ, е облагана с мито от пет цента. За сметка на това за бутилка със съдържание на алкохол от 14,5% американските мита достигат 13 цента, а френските – 12 евроцента.

Наред с акциза алкохолът във Франция е подложен и на обичайно ДДС от 20% като всички останали хранителни стоки. Тук изниква ново различие със САЩ, тъй като отвъд океана системата на ДДС не съществува. Американците плащат „данък върху продажбите“, който варира според щатите и е средно около 5%.

Например, по данни на Sales Tax Institute щатът Ню Хемпшир прилага данък от 0%, а Вашингтон – от 6,5%. На практика този данък във Франция и цял свят е по-висок, отколкото в САЩ и механично повишава цената на американските бутилки с вино в магазините.

Продажбите на френско вино в САЩ (третият по значимост сектор в търговския обмен между двете страни след износа на двигатели за космически кораби и фармацевтични продукти) са донесли през последните 12 месеца 1,68 млрд. евро. Продажбите на алкохол извън виното са на четвърто място и са генерирали през същия период приходи от 1,53 млрд. евро.

Френските вина имат дял от 32% от пазара на вносни вина в САЩ. В същото време вносът на американски вина и алкохол във Франция възлиза на едва 200 млн. евро.

Накрая Доналд Тръмп настоява, че американските вина „също са с отлично качество“. Наистина, калифорнийското вино постигна голям напредък през последните години, особено от гледна точка на цена и качество, но едва ли скоро ще може да се мери с най-добрите френски вина, отбелязва Figaro.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още