Преди всичко бумът се дължи на телевизионните канали, склонни на големи разходи. Най-много приходи идват именно от предоставянето на права. Те представляват 75% от приходите. "УЕФА ще продължи да увеличава приходите си, докато успява да привлече все повече зрители пред телевизорите. Досега тя се справя добре и направи състезанието по-привлекателно", казва икономистът Менинг.
С умен маркетинг убеждава и Лига Европа. След сезон 2008/2009 УЕФА пусна този формат като наследник на турнира за купата на УЕФА. Ново име, повече мачове, повече пари - формулата работи: приходите от продажбата на второто по важност състезание в УЕФА са се увеличили четирикратно от 2008/2009 до близо 210 млн. евро.
По-специално малките клубове могат да спечелят в по-малкия турнир значителни суми в момента: Хановер 96 през този сезон стигна до четвъртфиналите. Благодарение на допълнителните приходи това ще е най-успешната година в историята на клуба. Не само броят на членовете се е повишил с около 5 000, а продажбите са се увеличили с почти 20 млн. евро до 80-85 млн. евро, заяви президентът Мартин Кинд в средата на април.
Въпреки това маркетинговият потенциал на Лига Европа е ограничен - отчасти защото интересът на публиката зависи много повече от напредъка на националните представители, отколкото в Шампионската лига. Така частният кабелен канал Kabel1 постигна най-голям пазарен дял в своята история с 15,2% от всички зрители по време на мача между Шалке 04 и Твенте.
След отпадането на Хановер и Шалке обаче в гледаемостта настъпва срив. УЕФА мисли над решение: Платини вече говори за увеличение на участниците в Шампионската лига с намаляване на Лига Европа.
Но УЕФА разбира не само от футбол, а и от маркетинг и икономика. В швейцарския Нион съюзът започна да строи няколко шикозни сгради. Разходите за управление през последните три години са се увеличили с 40% до над 62 млн. евро.
„Ако УЕФА беше капиталово дружество, би трябвало акционерите да получават повече дивиденти“, казва Дауман. „Тъй като това не е възможно, а и голяма част от функционерите са почетни членове - без заплата, има малко възможности за мениджърите в УЕФА да участват директно в печалбата. Една от тях е осигуряване на подходяща представителна среда".
Все пак УЕФА си е поставил за цел да понижи административните разходи в дългосрочен план до под четири процента. По-високите печалби на клубовете също имат недостатъци, казва професор Менинг. „Милионните приходи за участниците в Шампионската лига изкривяват ситуацията в националните лиги. Който играе, има огромно влияние и може да разшири обхвата на господството си. УЕФА по-скоро трябва да инвестира повече пари в развитието на младежкия и женския футбол".


Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
Мъж е в болница след побой от 73-годишен в Казанлък
преди 13 години 1:1 и 5:4 след дузпи за Челси отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години как свърши мача? отговор Сигнализирай за неуместен коментар