IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Шампионската лига – футболен и бизнес спектакъл без граници

С маркетинга на финала УЕФА ще получи рекордни приходи, но все пак пред бизнеса има и рискове

17:33 | 19.05.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Мишел Платини (вляво) и кметът на Мюнхен Кристиян Уде позират с трофея.<em> Снимка: Ройтерс</em></p>

Мишел Платини (вляво) и кметът на Мюнхен Кристиян Уде позират с трофея. Снимка: Ройтерс

Преди всичко бумът се дължи на телевизионните канали, склонни на големи разходи. Най-много приходи идват именно от предоставянето на права. Те представляват 75% от приходите. "УЕФА ще продължи да увеличава приходите си, докато успява да привлече все повече зрители пред телевизорите. Досега тя се справя добре и направи състезанието по-привлекателно", казва икономистът Менинг.

С умен маркетинг убеждава и Лига Европа. След сезон 2008/2009 УЕФА пусна този формат като наследник на турнира за купата на УЕФА. Ново име, повече мачове, повече пари - формулата работи: приходите от продажбата на второто по важност състезание в УЕФА са се увеличили четирикратно от 2008/2009 до близо 210 млн. евро.

По-специално малките клубове могат да спечелят в по-малкия турнир значителни суми в момента: Хановер 96 през този сезон стигна до четвъртфиналите. Благодарение на допълнителните приходи това ще е най-успешната година в историята на клуба. Не само броят на членовете се е повишил с около 5 000, а продажбите са се увеличили с почти 20 млн. евро до 80-85 млн. евро, заяви президентът Мартин Кинд в средата на април.

Въпреки това маркетинговият потенциал на Лига Европа е ограничен - отчасти защото интересът на публиката зависи много повече от напредъка на националните представители, отколкото в Шампионската лига. Така частният кабелен канал Kabel1 постигна най-голям пазарен дял в своята история с 15,2% от всички зрители по време на мача между Шалке 04 и Твенте.

След отпадането на Хановер и Шалке обаче в гледаемостта настъпва срив. УЕФА мисли над решение: Платини вече говори за увеличение на участниците в Шампионската лига с намаляване на Лига Европа. 

Но УЕФА разбира не само от футбол, а и от маркетинг и икономика. В швейцарския Нион съюзът започна да строи няколко шикозни сгради. Разходите за управление през последните три години са се увеличили с 40% до над 62 млн. евро.

„Ако УЕФА беше капиталово дружество, би трябвало акционерите да получават повече дивиденти“, казва Дауман. „Тъй като това не е възможно, а и голяма част от функционерите са почетни членове - без заплата, има малко възможности за мениджърите в УЕФА да участват директно в печалбата. Една от тях е осигуряване на подходяща представителна среда".

Все пак УЕФА си е поставил за цел да понижи административните разходи в дългосрочен план до под четири процента. По-високите печалби на клубовете също имат недостатъци, казва професор Менинг. „Милионните приходи за участниците в Шампионската лига изкривяват ситуацията в националните лиги. Който играе, има огромно влияние и може да разшири обхвата на господството си. УЕФА по-скоро трябва да инвестира повече пари в развитието на младежкия и женския футбол".

Последна актуализация: 22:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
needtoknowmore
преди 11 години
1:1 и 5:4 след дузпи за Челси
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
0pk
преди 11 години
как свърши мача?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още