Клиентите са като ученици, устройствата - като реликви, представата за продукта – като божествена намеса: дори и след смъртта на харизматичния си основател Стив Джобс Apple не загуби своето очарование.
Технологичната компания със стойност на марката си от 183 млрд. долара отново е най-ценният бранд в света. До този резултат достига анализаторската компания Millward Brown в своята класацията "BrandZ", която се публикува днес.
Култовата марка успява да увеличи стойността си с 19% на годишна база и с това защитава лидерската си позиция в класацията. Причините са многостранни – иновативни продукти, висока рентабилност на компанията, лоялни клиенти.
„Компания, която има подобна пазарна стойност, трябва да сбърка наистина много, за да слезе от върха“, казва Бернд Бюхнер, регионален мениджър на Millward Brown за Германия, цитиран от DPA.
За седми пореден път Millward Brown изчислява стойността на 100-те най-ценни в света марки по поръчка на британския рекламен концерн WPP. За разлика от други подобни класации, като например изследването Best Global Brands на Interbrand, BrandZ разчита не само на анализ на финансовите данни, но и на обстойна анкета с клиенти, като базата данни на анализаторите включва повече от 2 млн. потребители.
Оценяването на марките става все по-важно. „Много компании разбраха, че марката е съществен двигател за стойността ѝ“, казва Ник Стъки, който дълги години консултира Interbrand и през 2011 г. основава своя собствена компания за консултации по отношение на брандовете - Brandlead. Според него мениджмънтът на стойността на марките е мост между суровите предприемачески финансови данни и по-скоро разчупеното маркетингово мислене.
С едно място подобрява класирането си технологичният концерн IBM. Със стойност на бранда от 116 млрд. долара – ръст от 15 на сто, компанията заема второто място. Интернет гигантът Google, който преди година бе на второ място, сега е на трето. Стойността на неговата марка се понижава за първи път в историята на класацията на годишна база – с 3% до 108 млрд. долара.
Прави впечатление, че седем от топ 10-те компании са технологични фирми, въпреки че McDonald's и Coca-Cola запазват миналогодишните си места - четвърто и шесто. Marlboro се премества с една степен до седмо място, въпреки кампаниите против тютюнопушенето в по-голямата част на света.
Социалната мрежа Facebook е най-бързият катерач в топ 100, тъй като покачването на стойността на марката е със 74% до 33,2 млрд. долара, което го поставя на 19-то място.
| Първите десет компании в класацията | ||||
|---|---|---|---|---|
| 2011 | 2012 | Марка | Категория | Стойност 2012 (млн. долара) |
| 1 | 1 | Apple | Teхнологии | 182,951 |
| 2 | 2 | IBM | Teхнологии | 155,985 |
| 3 | 3 | Teхнологии | 107,857 | |
| 4 | 4 | McDonald's | Хранителни услуги | 95,188 |
| 5 | 5 | Microsoft | Tехнологии | 76,651 |
| 6 | 6 | Coca-Cola | Напитки | 74,286 |
| 8 | 7 | Marlboro | Tютютневи изделия | 73,612 |
| 7 | 8 | AT&T | Мобилни услуги | 68,870 |
| 13 | 9 | Verizon | Мобилни услуги | 49,151 |
| 9 | 10 | China Mobile | Мобилни услуги | 47,041 |


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?