Държавата не се е включила в преговорите между БНР и сдружението „Музикаутор“, което управлява авторските права на композитори, автори на литературни произведения, и музикални издатели. Това стана ясно по време на публична дискусия в УНСС.
„Проведохме срещи в Министерството на културата, но в крайна сметка медиаторската им роля в този конфликт я нямаше“, коментира генералният директор на БНР Александър Велев.
По думите му вследствие на спора в радиото е нараснал броят на програмите, а общественият ангажимент не е спаднал.
„През последните години средствата намаляват. Това налага икономии, които невинаги са оправдани“, поясни още Велев.
По думите му БНР проявява разбиране, че творците трябва да са по-добре заплатени, но като обществени медии БНР и БНТ заплащат най-голям дял от средствата, които постъпват към ПРОФОН и Музикаутор.
„40% от бюджета на „Музикаутор“ се формират от вноските на БНР“, поясни Велев. Той твърди, че между БНР и Музикаутор е имало дълги преговори, преди казусът да излезе в общественото пространство.
По думите на директора на Обсерваторията по икономика на културата Диана Андреева е необходима комплексна политика и общо решение на проблемите от страна на Министерството на културата и Министерството на финансите, но често и двете институции отсъстват.
„Гарантирането на авторските и сродните права е заложено като задължение на обществените медии“, коментира Диляна Кирковска от СЕМ. Тя подчерта, че все пак трябва да се има предвид, че господстващото положение на Музикаутор е заложено в закона.
„Изложихме пред Министерството на финансите приоритетните дейности, които трябва да бъдат дофинансирани. Въпреки защитата, която направихме там, до обсъждането им така и не се стигна. Същото се случи и с Комисията за култура и медии“, посочи още Велев.
По думите му сегашната законова база предполага „Музикаутор“ да води преговори с АБРО, на която БНР не е член, защото в тази организация не влизат обществени медии. „АБРО стигна до една тарифа, за която в последствие ни се каза, че трябва да се присъединим“, коментира още директорът на БНР.
Той е категоричен, че в момента тълкуванието за приходите на радиото е за цялата бюджетна субсидия, което не трябва да бъде така, защото голяма част от тези средства отиват за персонал, охрана, за поддръжка на Златния фонд на БНР и т.н.
„През тази година за първи път в мониторинговия доклад на Европейската комисия се поставя оценка на медиите в България“, коментира проф. Петко Тодоров от УНСС, допълвайки, че според текста медиите не допринасят за демократичното и ускорено развитие на страната. По думите на проф. Тодоров медийната сфера в страната е прекалено свързана с политическите сили, което е силно изразено в дните преди парламентарните избори в страната.
„Европейската практика е да се излъчва музика по старата тарифа до договаряне на нова. Това не се случи и ни вкара в изключително тежка и напрегната ситуация“, коментира още Велев казуса. Той разкри, че ще има увеличение на средствата за авторски и сродни права за музика, но в рамките на допустимото за БНР и не би напрегнало бюджета на медията, но това няма да е увеличението, което „Музикаутор“ иска.
Според Велев е особено важно да се види на каква база се плащат авторските права и как точно се изчисляват сумите – дали е върху цялостната субсидия, или не. Той твърди, че нееднократно е отправяно послание към политиците да се наложи регулация, така че да има ясни правила за плащането на авторските и сродните права, да има разграничение между обществените и търговските оператори.
По думите на доц. Биляна Томова от катедра „Медии и обществени комуникации“ в УНСС авторското право е въпрос на държавна културна политика. Тя подчерта, че радиопазарът у нас е олигополен и на него оперират четири основни вериги. Националната музикална индустрия пък обединява 42 компании, които разпространяват, лицензират продукти на големи музикални лейбъли и продуцират. Основните играчи обаче са само двама, а едва 2% от пазара се падат на независимите продуценти.
„Въпросът за ползването на публичните средства е чисто политически“, коментира проф. Тодоров.
Както той, така и останалите участниците в дискусията са на мнение, че Законът за радиото и телевизията се нуждае обновяване.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат