Diageo, водеща световна компания за висококачествени напитки, в чиято колекция се включват Johnnie Walker, Baileys и Smirnoff, подновява договора си за дистрибуция на спиртни напитки на вътрешния пазар в България с Avendi Limited.
За да научим повече за пазара на алкохол в Европа и България, потребителските тенденции и защо двете компании решиха да подновят договора си, говорим с Ренато Юрич – генерален мениджър на Diageo, за пазарите на партньорите от Европа, Близкия Изток и Северна Африка.
Ренато Юрич работи в Diageo от януари 2015 г., когато се присъединява към компанията, за да ръководи един от най-големите пазарни региони в структурите на Diageo – пазарите на партньорите от Европа, Близкия Изток и Северна Африка. Този регион се състои от 60 държави на 3 континента в Континентална и Западна Европа, Източна Европа, Русия, Турция и ОНД, а от октомври 2017 г. и Близкия изток и Африка.
- За първи път ли сте България?
- За първи път бях София още през 1995 г. Тогава градът изглеждаше различно, всъщност беше средата на зимата, също като днес, късно вечерта и търсех приятно място да хапна и пийна нещо след изтощителното пътуване. Намерих малък ресторант и очаквах, че в такъв ден най-вероятно ще бъда единственият гост там, защото всеки си е у дома. За огромна изненада, когато влязох, видях, че поне 50 души говорят, пеят, танцуват, гръмко се провикват и се смеят. Те ме поканиха на масата и аз попитах какъв е случаят, като очаквах, че това е някакво специално семейно събитие. Грешах. Това бяха просто група приятели, които се бяха събрали заедно, за да се почерпят. Така бе първият път и от тогава, мислейки за България, винаги виждам гостоприемството, сърдечността и откритостта. Всеки път, когато съм тук, се уверявам че тези черти са дълбоко вкоренени в българската душа!
- Можете ли да кажете няколко думи за Diageo?
- Diageo е водещата световна компания за висококачествени напитки и една от най-добре представящите се компании. Успехът на Johnnie Walker, Guinness, Smirnoff, Tanqueray и много други доведе до създаването на нашата компания през 1997 г. Тази година празнуваме 20 години от основаването на Diageo, но всъщност работим с марки, които са фаворити по света от векове! Марки, които се предпочитат от потребителите в 180 държави, разнообразни в категориите си и на всякакви цени, за да се отговори адекватно на потребителското търсене.
- Как поддържате добрите си резултати?
- В Diageo всичко се корени дълбоко в нашите фантастични марки и нашите талантливи хора. Нашите сътрудници израстват по-бързо от бизнеса ни. Имаме над 11 000 талантливи асистенти, които продават нашите марки в 23 държави в Европа. Ние сме една жива и еластична компания, в която всеки има възможност да гради своята кариера на всеки етап от професионалното си развитие. През 2017 г. Diageo е обявена за 11-тото най-добро място за работа в света. Това е седмата поредна година, в която заемаме 8-мо място сред 25-те най-големи компании в световен мащаб. През изминалата година заехме 19-то. През 2016 г. Diageo бе поставен на 18-то място в списъка на LinkedIn на най-търсените глобални компании.
Амбицията ни е да бъдем най-добре представящата се, най-надеждната и уважавана компания за потребителски стоки в света и всеки ден работим, за да я постигнем, печелейки доверие и уважение, като гарантираме, че алкохолът може да бъде част от балансирания начин на живот. Ние направихме значителни инвестиции, за да се справим с употребата на алкохол от страна на непълнолетни, с шофирането след употреба на алкохол и с прекомерното пиене. Само през изминалата година подкрепихме 85 отделни програми в повече от 20 страни в цяла Европа, като програми, инициирани от Асоциация на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България (за предотвратяване на употребата на алкохол от непълнолетни и шофиране в нетрезво състояние).
- Споделете няколко от най-важните неща за вашия бизнес на фона на пазара на спиртни напитки в Европа?
- Diageo Europe осъществява 25% от всички продажби на Diageo, които през 2016 г. са нараснали до 2.5 милиарда. Ежедневно в цяла Европа нашите брандове са в центъра на 3 милиона събития. В Европа всеки месец работим директно със 100 000 бара, ресторанта, магазина и супермаркета, като им помагаме да растат и да развиват бизнеса си.
В последната финансова година (приключваща на 30 юни 2017 г.) нетните продажби в Европа са нараснали със 7%, като Johnnie Walker, Baileys и Captain Morgan се представят много добре. В повечето страни в Европа Tanqueray имаше двуцифрен ръст, а Reserve продължи с 9% нагоре.
- Колко важна е България за Diageo?
- През последните 16 години Diageo работи в България в партньорство с Avendi Limited. Бизнесът ни потръгна още от първите дни, защото България има голям потенциал да осигури пазарни възможности и в същото време печели със социалната култура, която много приляга на мисията на Diageo: "Да се радваме на живота всеки ден и навсякъде".
Това, което е особено важно за амбицията ни за дългосрочни бизнес резултати е, че през последните години в България се наблюдава стабилен растеж на БВП (3.5% за последователните години до 2016 г.), намаляване на безработицата (7.6%), висок ръст на реалните заплати и растеж на силно потребителско търсене. Смятаме, че това са основополагащи условия за утвърждаване на средната класа и заможните потребители в страната, които ще празнуват малки и големи поводи, вдигайки наздравица с чаша Johnnie Walker, пинта Guinness или изберат измежду многото други марки, които Diageo може да предложи.
- Какви са впечатленията ви за най-важния пазар на алкохол и потребителските тенденции в България и може ли да ги сравните с по-широките тенденции в Източна Европа?
- Общият пазар на алкохолни напитки в България, според последните данни на IWSR (2016) се състои от 71.8% бира, 17.3% вино и 10.9% спиртни напитки. Когато разглеждаме тези три категории алкохол, интересно е да се види тенденцията от последните 3 години. От 2014 г. насам потреблението на бира в България намалява с 1.9%, докато това на вино и спиртни напитки се е увеличило (вино с 1.6% и спиртни напитки с 0.3%).
Що се отнася до пазара на спиртни напитки и по-специално категориите вносни спиртни напитки, което касае Diageo – най-голямата категория в България е уискито, а втората – водката. Тук, отчитайки динамиката, отново в перспективата на тригодишната тенденция от 2014 г. до 2016 г., можем да забележим, че категорията водка в България е намаляла с 3.4%, докато категорията уиски е нараснала точно със същия процент (+3.4). Също така наблюдаваме интересна тенденция в България, която е традиционно винена страна – през последните години потребителите започнаха да преминават от вино към различни категории алкохолни напитки, по-специално ликьорите (включително Baileys) и джина (в това число Gordons и Tanqueray).
Уискито в България най-често е избор на 35-45-годишни мъже с високо образование и високи доходи. Това, което може да се отбележи, ако искаме да сравняваме средните потребители на уиски от Източна Европа и България, е, че в България имаме малко по-голяма група от жени, които пият уиски, отколкото в други източноевропейски страни (36% са пиещите уиски жени в България, а в Европа - 32%).
Средният потребител на ликьор в България са жени, на възраст между 19 и 34 години, с високо образование и високи доходи. Групата на потребителите на ликьори е забележимо по-заможна отколкото в други европейски пазари (68% в България, 44% в други страни от Европа).
Питате къде пият потребителите? Тук числата от България са идентични с другите страни в Европа – потребителите пият повече вкъщи, отколкото в питейни заведения. В България – 69% вкъщи, а 31% – извън дома (в сравнение със съответно 63% и 37% в Европа)
- Защо Diageo реши да поднови договора за дистрибуция в страната с Avendi?
- Diageo работи с Avendi Limited в България с последователно годишно увеличение на обемите и пазарните дялове на всички марки през последните 16 години. Avendi получи наградата Diageo Distributor за 2005 г. и 2010 г. сред европейските партньори. Дългосрочното и успешно сътрудничество между двете компании в България доведе до петнайсетократно увеличение на бизнеса със спиртни напитки на Diageo и Avendi в страната от 2001 г. насам. Avendi успешно приложи бизнес модела на спиртни напитки в България, стана безспорен лидер във вноса на спиртни напитки, с 35% пазарен дял в категорията "уиски" и натрупване на непропорционално високи дялове за марките на Diageo Reserve. По време на сътрудничеството с Diageo Avendi се превърна в най-големия пазар в района Diageo Europe Partner Markets.
Сигурни сме, че България е пазар с огромни възможности и светло бъдеще. Така че Keep Walking, България, за да могат българите да се радват на живота всеки ден и навсякъде!
Diageo е водещата световна компания за спиртни напитки с изключителна колекция включваща Johnnie Walker, Baileys, Smirnoff, Guinness, J&B, Captain Morgan, Gordons и Tanqueray. Diageo търгува на около 180 пазара по света и е регистриран както на Нюйоркската фондова борса, така и на Лондонската фондова борса. За повече информация относно Diageo, неговите сътрудници, брандове и работни планове посетете www.diageo.com и www.DrinkIQ.com
Avendi е водеща компания в България, специализирана в маркетинга и дистрибуцията на потребителски стоки с годишен оборот от 138 милиона лева. Дистрибутор на водещи международни марки, сред които са Baileys, Bushmills, Captain Morgan, Dom Perignon, Efes, Guinness, Hennessy, Hellmann's, HiPP, J&B Rare, Johnnie Walker, Knorr, Kotanyi, Lipton, Moet&Chandon, Monin, Nestle Purina, Perrier, Sanpellegrino, Smirnoff, Tabasco, Vittel. Avendi е част от ВМ Финанс Груп, състояща се от 11 компании. (www.vmfgroup.com)


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?