Като всеки друг бранш в страната ни, така и модният бизнес също има своите трудности, проблеми, а и предимства и силни конкурентни страни. Кризата, която засегна всички, не пропусна и родните дизайнери, макар че голяма част от тях не са усетили така силно влиянието й върху себе си и модните си къщи.
Проучване на Investor Style установи, че сериозният препъни камък пред модистите ни е все още непреодолимата култура на българските богаташи да пазаруват дрехите си от чужбина, да предпочитат известни марки и да не се доверяват на родните ни производители.
Според Гергана Симеонова, дизайнер на Atelier Simon, която създава официални и сватбени тоалети и авторска колекция от бижута с камъни Сваровски, кризата не се е отразила драматично на модната къща. По-силно се е усетила при абитуриентските колекции и то заради по-ниската раждаемост в страната в периода на 90-те години.
„Кризата засегна по-скоро хората от средната класа, които предимно купуват рокли на цена между 300 и 500 лв. По-високият клас рокли с цена от 1 000 лв. не страда от по-слаб интерес“, казва дизайнерката. Според нея обаче кризата се е отразила добре на браковете – притеснени от финансовата нестабилност, все повече хора решават да се съберат и да заживеят заедно, а с това нараства и броят на закупените сватбени рокли.
Проблеми пред бранша има, и то - не малко. Доста са фирмите, които изпитват трудности и напрежение, не са малко и онези, които закриват дейността си. Основен проблем си остават китайските стоки, които са с доста по-лошо качество, но подбиват цената с ниската си себестойност и добрия и агресивен маркетинг. Вносителите на китайска продукция нарастват и се достига до парадокс – българите трудно оценяват факта, че един дизайнер влага скъпи материи, кристали Сваровски и ръчна изработка в продуктите си. Те предпочитат голямата и известна марка, макар и направена в Китай, която е и на по-ниска цена. Според Гергана Симеонова тепърва у нас се оформя висше и светско общество, което започва да оценява качествената изработка.
„Има един закон Божи за богатите българи – да не купуват скъпите си и официални дрехи от България“. Предпочитат да излязат в чужбина, да се сдобият с Versace, Dolce & Gabbana. В Лондон обаче цената на сватбените рокли на тези марки тръгва от 3 000 паунда, а у нас е до 3000 лв. А в материалите и качеството няма особена разлика, обяснява дизайнерката.
Хората на изкуството, претворено в дрехи, показват и завидни познания във финансовата сфера. Атанас Парушев, който е в модния бизнес от 21 години, а модната му къща Paruchev, която е създадена през 1995 г. има пет собствени търговски марки, смята, че кризата вече е зад гърба ни. Това по думите му се усеща по нарасналия брой поръчки от чуждестранни фирми, които използват страната ни за ушиване на модели от западни колекции. Светлината в тунела се вижда, но истинският край ще се усети едва през следващата година, казвай той.
България обаче няма да може да се нареди до страните с добри и известни модисти. И причина за това е малкият ни пазар, на който трудно се пробива заради неплатежоспособността на хората. В чужбина пък браншът е разпределен и налагането на име и марка е почти невъзможно, казва Атанас Парушев. Браншът на шивашката индустрия, както и всеки друг, е тясно обвързан с финансовия сектор – банки, заеми, кредити – когато финансовият сектор свие портфейла си, това няма как да не се отрази и на нас, каза дизайнерът. „В резултат на кризата хората се научиха да пазаруват по разпродажби, да търсят по-евтиното, не по-качественото“.
Атанас Парушев обяснява, че България е страна, която се използва от модните къщи в Италия, Франция, Германия и Испания за аутсорсинг на шивашката дейност. У нас се шият малко като брой и с по-качествени материали и ръчна изработка дрехи. Предимство е и близостта на страната ни до пазарите на Запад. В Китай, където организацията е по-мащабна, се шие конфекция от милиони бройки. Този аутсорсинг на шивашката дейност е голяма част от бизнеса на повечето модни къщи. Шиенето на ишлеме обаче съвсем не означава разработване на собствена колекция или истински дизайн.
Практиката на Атанас Парушев е показала, че у нас дизайнерът трябва да може сам да финансира работата си, ако иска да представя уникални и лични идеи, заради това няма нови имена в модата, които да „изгряват на хоризонта“. „Много работа и произвеждане на това, което клиента иска – това правя аз, за да остана на пазара вече толкова години“, споделя тайната си Парушев.
Що се отнася до предимствата на модния бранш, едно от големите за българските дизайнери е това, че те имат поглед по-рано върху новите модели на големите светила от Запада в бранша, заради аутсорсинга на шивашката дейност. Останалите предпоставки на пазара обаче, като малкият му размер, ниската покупателна способност и потребителска култура, са по-скоро в негативен план и спъват развитието на дизайнерите, смята Атанас Парушев.
Според „шапкарката на Републиката“ - Ирина Сардарева, която, освен че е собственичка на Къщата на шапките, изнася и плетива и дантелени дрехи в Япония, криза в пазара на шапки у нас има, но в бизнеса с износ на дрехи - не. Вероятно защото търговията е насочена към Страната на изгряващото слънце, където броят на потребителите е много по-голям, отколкото у нас.
Проблемите в модния бранш обаче не са останали незабелязани за дизайнерката. Основен и според нея е този с китайските стоки – те са евтини и подбиват цената на качественото производство. Имайки предвид, че шапката, още повече направена ръчно и по поръчка, не е стока, която се сменя често, а може да се носи в продължение на години, съвсем естествено е пазарът на шапки у нас да пострада от финансовата криза.
Лошото обаче, според дизайнерката, е това, че кризата засегна главно средната класа в България. Къщата на шапките покрива високия клас потребители, а тези хора не бяха засегнати от кризата, казва шапкарката на Републиката. За разлика от тях обаче „интелигенцията“ на страната ни, учители и лекари например, сериозно пострадаха и свиха разходите си. А това е най-хубавата клиентела, признава шапкарката – тези хора знаят какво искат, как да бъде направено и защо.
Ирина Сардарева има и собствено виждане за причините за влиянието на кризата на континента. „Европа е преживяла много повече драматични обрати в исторически план, отколкото САЩ. Дългата история на Стария континент е направила хората по-предпазливи, многото войни, конфликти и революции, които са останали в паметта на поколения, правят така, че при възникването на сигнали за криза, хората инстинктивно да затягат бюджетите си и да взимат мерки за предпазване от по-сериозни последици“, казва Ирина Сардарева.
Сред основните проблеми пред модния бизнес у нас според дизайнерката, освен евтините китайски стоки и това, че българите предпочитат западни стоки пред родното производство, са и многото дизайнери, които бълват университетите годишно – в София само има поне три висши учебни заведения, които всяка година пускат на пазара между 40 и 60 дизайнери. Това създава напрежение и трудна реализация за младите таланти, което е проблем пред модния бранш.
В миналото страната ни е имала традиции в текстилното производство – нещо, което е позабравено, но е добре да се възроди и дизайнерите да започнат да купуват платове, материали и шивашки принадлежности от родни производители, а не да внасят от чужбина.
Според Ирина Сардарева на пазара настъпват уникалният дизайн и ръчната изработка. Дори в столицата на модата – Париж, прет-а-портето постепенно замира.
Ето защо може би е добре родните модисти да се възползват от таланта и идеите си и така да убедят потребителя в преимуществата на българското производство. Културата за пазаруване не е нещо, което може да бъде променено лесно и бързо, но пък опитът на нашите дизайнери на международни изложения, фактът, че почти всеки от тях изнася моделите си навън, показва, че талантът и уменията им са признати и имат възможност за развитие и извън пределите на страната ни.


Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват