2016 е била добра година за българското игрално кино. Общо 14 български игрални филма дебютираха в кината, а това е рекорден брой в новата история на киното ни, коментира кинокритикът Александър Донев. През тази година е имало с една премиера повече, отколкото през 1991 г. - годината, в която беше премахнат държавният монопол в киноразпространението и в системата на държавните дотации в киноиндустрията.
Четири от новите български филми - “Безбог”, “Слава”, “Христо” и “Пеещите обувки” - получиха награди от реномирани световни фестивали, допълни Донев.
По думите му от въпросните 14 филма 12 са финансирани от Националния филмов център, а два - с други средства. Само един от тях постигна истински зрителски успех, след като беше гледан от 100 хил. зрители. Става дума за ученическо-учителската драма “11 “А”. Веднага след него се нареди “Каръци” с 30 хил. посещения в кината. Доста по-скромно са се представили “Маймуна” и “Летовници” - с по около 15 хил. продадени билета. Останалите 10 заглавия взети заедно пък имат под 30 хил. Според Донев това подсказва за продължаващата криза в комуникацията на новите български игрални филми с националната публика.
“Най-тъжното е, когато се види, че става въпрос не за нежелание да се търси връзка с публиката, а за неумение да се говори с езика на съвременното популярно кино. Тук главната отговорност носи системата за подбор на проекти, която не може да разпознае бъдещите филми, които имат потенциал да стигнат до зрителите. А когато няма условия за развитие на зрителското кино, в перспектива това води до прекъсване на връзката между публиката и националните филми въобще”, коментира още той.
Според Донев се забелязва определена художествена тенденция в най-успешните фестивални филми - “Безбог”, “Слава” и “Христо”. И трите са нискобюджетни, говорят остро критично за съвременната българска действително и ясно идентифицират причините за духовната и икономическата криза в днешното българско общество.
“И трите филма нямат потенциал за голям зрителски успех, но те говорят на филмовия език, който е характерен за съвременното световно кино”, коментира експертът.
Зрителите предпочитат филми, в центъра на които стоят истории за герои в младежка и тийнейджърска възраст. Според Донев това е нормално, защото тази публика преобладава в киносалоните.
Същевременно в документалното и анимационното кино е трудно да се говори за нови ярки филмови явления у нас. Причината е непровеждането на традиционния за последните пет години фестивал за тези видове кино “Златният ритон”.
“Официалното обяснение за неговото несъстояване през 2016 г. е липсата на финансиране, но същностната причина е зле прикритото пренебрежение към анимацията и документалното кино и липсата на адекватна политика за тяхната популяризация. Все повече изчезва контекстът за възприемането и оценката на този тип филми”, посочва Донев.
Въпреки успехите продължават проблемите с разпространението на българските филми и с недостига на средства за киното. Донев смята, че проблемът не се крие в нежеланието на кината да показват новите български филми, а в разминаването на голяма част от тях с масовата филмова публика.
Според Донев всяка сериозно работеща филмова индустрия се стреми към здравословен баланс между фестивално успешните и зрителски популярните филми. Но в България преобладават вторите. Най-големият проблем е, че съществува и голяма група заглавия, които не успяват да постигнат успех нито в международен план, нито у дома. Средствата, инвестирани в тях, до голяма степен изглеждат загубени.
“За съжаление, все още твърде малка част от филмовата общност осъзнава тази ситуация като проблем за българското кино. Струва ми се, че през последните няколко години в българското кино беше изгубена енергията за промяна - съществува голяма инерция и конформизъм. В приоритет се превръща осигуряването с всички възможни средства на финансирането на собствения проект, а не съдбата на българското кино и неговият образ в лицето на обществото”, коментира Донев.
По думите му работната група за промяна в Закона за филмовата индустрия, свикана преди повече от година, не е подготвила и представила за обсъждане никакво съществено предложение.
“Необходима е радикална промяна във възгледа какво трябва да бъде българското кино. Отправната точка не трябва да е вчерашният и днешният ден, а перспектива от 15-20 години напред. За съжаление, не виждам никакви положителни сигнали в тази посока. Не чувствам и особена тревога във филмовата общност, че състоянието на българското кино не вдъхва големи надежди за бъдещето”, посочва експертът.
/БТА/


19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Протестите разклащат управлението, но не и твърдите електорати на ГЕРБ и ДПС
Джигитът, карал с 300 км/ч на Околовръстното, е открит в чужбина
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим
преди 8 години ДА ВИ КАЖЕМ ЕНА ПЕЧЕЛИВША ФОРМУЛА?!?!?!?!?ГАРАНТИРАМ 100% УСПЕХ!СПРЕТЕ СЕКАКВО ДЪРЖАВНО ФИНАНСИРАНЕ И ДОТИРАНЕ.ПО-ДОБРЕ МЪРТВО КИНО, ОТКОЛКОТО ИНВАЛИДНО, НОСЕЩО НАСЛАДА САМО НА ДОКТОР МЕНГЕЛЕ /РЕИСЬОРИ, ПРОДУЦЕНТИ И ДРУГА ***, КОЯТО ГО МЪЧИ И ЖИВЕЕ ОТ ТЛЪСТИТЕ СМЕТКИ, КОИТО ПРЕДОСТАВЯ НА ПАЗИЕНТА ЗА ТЕХНИТЕ ГРИЖИ.Убивай и запази. отговор Сигнализирай за неуместен коментар