Настоящата година е най-тежката за автомобилния сектор според хората, които измерват производствения капацитет на заводите на производителите. Това e мнението на автомобилния експерт Калоян Желев, изказано в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Любопитно според него е, че за разлика от финансовата криза отпреди десет години, този път има криза на потреблението.
„Търсенето просто спря. Това беше шок за индустрията. А автомобилната индустрия е структуроопределяща и без нея много други икономически сектори просто няма да могат да съществуват, да не говорим за самата заетост в този отрасъл, която само в Европа е около 15 милиона заети лица“, посочи Желев.
Той коментира и темата за електрическите автомобили.
„Чисто математически броят на автомобилите, които се движат по пътищата, е толкова голям, че дори да ускорим драстично темповете, просто няма да ни стигне времето до 2035 г. да преминем към изцяло електрически автомобили. Струва ми се много амбициозен този план“, смята експертът.
Желев повдигна въпроса и за автономните автомобили, чиито тестове вече се провеждат в някои части на САЩ.
„Има напредък при автономните автомобили, но при тях проблемът е друг – при пътно транспортно произшествие, кой ще носи отговорността? В технологично отношение очевидно сме на прага на една фактическа готовност за въвеждане на автомобилна автономия, но не съм сигурен, че регулаторната платформа по отношение на отговорността и нейното разпределение между участниците в движението е готова“, поясни той.
Калоян Желев очерта и основните проблеми, пред които е изправен автомобилният сектор в нашата страна.
„В България вносът на употребяваните автомобили е напълно безконтролен, техническото им състояние – също. Делът на продажбите на нови автомобили продължава да намалява. И липсата на национална политика по отношение на българската моторизация продължава вече 30-та година“, предупреди автомобилният специалист.
По думите му страната ни трябва да си постави за цел да свали средната възраст на автомобилния си парк, която в момента е 18 години и половина, което според негови изчисления прави България абсолютен европейски шампион в негативен план.
Какво се случва с автомобилните компании Tesla,Volkswagen и китайските стартъпи? Какви са структурните промени в аутомотив сектора заради Covid 19?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Видеа с всички гости на предаването “Светът е бизнес” гледайте тук.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво