Недостигът на полупроводници коства на автомобилната индустрия по света най-малко 450 000 автомобили загубена продукция само през януари и февруари, изтъква консултантската компания LMC, цитирана от Automotive News Europe.
Проблемът с доставките ще продължи през цялата първа половина на 2021 г., но въпреки това няма да повлияе на годишната продукция, посочва Пит Кели, управляващ директор на LMC.
Според него недостигът на чипове се различава от другите прекъсвания на веригите на доставки, тъй като автомобилната индустрия се конкурира с други сектори за продукта.
„Различното сега е, че сроковете за допълнителен капацитет изглеждат по-дълги и освен това конкуренцията на другите индустрии за този капацитет остава“, изтъква Кели, визирайки най-вече компаниите от сектора на потребителската електроника.
По неговите думи ще е необходимо повече време в сравнение с други предходни смущения в доставките, като взривове, стачки и природни бедствия, които отшумяват за едно или две тримесечия.
Според Кели ефектите от недостига на чипове трябва да изчезнат до края на годината.
LMC прогнозира, че глобалното автомобилно производство ще спадне с 10 на сто през първото тримесечие, което представлява задълбочаване на проблема в сравнение с прогнозата за 5-процентен спад, направена през декември. Това ще доведе до обща загуба от 1,1 млн. превозни средства, изтъква Кели, като от общия брой 600 000-700 000 загубени автомобила ще се дължат на недостига на чипове, а останалата част – на подновените национални блокади, свързани с коронавируса.
В същото време от IHS Markit прогнозират, че 672 000 превозни средства продукция ще бъде загубена през първото тримесечие заради проблема с автомобилните чипове.
„Това е наистина глобален проблем“, изтъква Кели, добавяйки: „Но някои страни ще се справят по-добре от други, ако имат по-добър достъп до доставките на полупроводници“ като Япония.
Купувачите ще изчакат модела, който искат, или ще си купят друг, ако този не е на разположение.
Почти всеки автомобилен производител е засегнат от недостига на полупроводници. Миналата седмица френският концерн Renault и наскоро създадената Stellantis обявиха временно спиране на работата в някои свои заводи.
Кели очаква автомобилното производство в Европа да се свие със 17 на сто през това тримесечие в сравнение с базата от 2019 г. След това ще последва нов спад от 10% през второто и 2-процентно понижение през третото тримесечие. Възстановяването ще започне през четвъртото тримесечие, когато производството ще нарасне с 3%.
През 2020 г. глобалното автомобилни производство се понижи със 17% до 74,4 млн. превозни средства. Очаква се то да нарасне до 92,2 млн. броя през 2022 г. и до 95,7 млн. превозни средства през 2023 г.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България