IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новият завод в Словакия отразява амбициите на Volvo за въглероден неутралитет

Фабриката ще се стреми да използва нискоемисионни източници на енергия и ще изгражда електромобили, базирани на нова архитектура

10:13 | 07.07.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Kristian Helgesen/Bloomberg</em></p>

Снимка: Kristian Helgesen/Bloomberg

Новият завод на Volvo в Словакия ще използва най-модерната платформа на шведския автомобилен концерн, като началото на производството в съоръжението е планирано за 2026 г., съобщава Automotive News Europe.

„Платформата ще бъде наследник на SPA2“, заяви Геерт Брюнеел, директор „Глобално производство“ във Volvo.

Архитектурата SPA2 е предназначена само за електрически автомобили, която се очаква да играе основна роля при някои от новите предложения както на Volvo, така и на подкрепяната от шведите Polestar. Въпросните модели, които ще бъдат оборудвани със SPA2, трябва да започнат да излизат от производствените линии по-късно тази година в американската фабрика на Volvo край Чарлстън, Южна Каролина.

Брюнеел и директорът на отдела за индустриална стратегия Ерик Северинсън не посочват кой модел ще се произвежда в завода на шведите край Кошице, Словакия. Платформата SPA (съкратено от Мащабируема продуктова архитектура) служи като основа за модели като XC90 и XC60. 

Следващият водещ кросоувър на Volvo, който ще наследи като флагман XC90, ще бъде изцяло електрически.

Все още остава неясно какво ще е името на първия модел, който ще се базира на SPA2, но от компанията посочват, че няма да разчитат на комбинация от букви и цифри, както е при XC90 и XC60.

Volvo подаде заявление за регистрация на търговска марка миналия октомври за името Embla, според австралийския новинарски сайт Drive. В скандинавската митология Ембла е името на първата жена.

Допълнително усъвършенстваната версия на SPA2, планирана за интегриране в Кошице, ще бъде разработена от Volvo, като концернът ще продължи да я споделя с посестрими марки, собственост на китайската Zhejiang Geely Holding.

„Това е следващото поколение в нашето технологично пътуване“, изтъква Северинсън пред ANE.

Най-големият и най-стар автомобилен завод на Volvo, разположен в Торшланда, Швеция, ще бъде оборудван с гигапреси за мегакастинг до 2025 г., което съвпада с началото на производството на първия изцяло електрически автомобил.

Микаел Фермер, мениджър във Volvo, заяви пред ANE по-рано тази година, че преминаването към новата техника за конструиране на автомобили „е най-голямата технологична промяна, откакто преминахме от дърво към стомана [за каросериите]“.

Брюнеел казва, че Volvo иска да приложи плана за Торшланда в глобалното си преминаване към мегакастинг технологията, която вече се използва от Tesla, на още по-високо ниво в завода в Словакия.

„Новият завод в Словакия ни дава уникална възможност да създадем най-ефективната модерна фабрика“, подчертава Брюнеел.

На въпрос дали Volvo планира да добави производствени мощности за батерии или електрически двигатели в комплекса, Брюнеел изтъква, че това тепърва ще се обсъжда.

„Целта е да преосмислим и да изградим завод за електромобили от нулата и да се опитаме да интегрираме колкото се може повече от този вид производство", добавя той.

Volvo избра локацията в Словакия след продължил година процес, който стартира с 50 възможни места за строеж, които впоследствие бяха редуцирани до 10, след това до 5, до 3 и накрая до едно – това в Кошице. Инвестицията в завода възлиза на 1,2 млрд. евро, като около 20% от сумата ще бъде покрита от правителството на страната.

Според Брюнеел ключовият фактор зад избора на Volvo на локацията е близостта с доставчиците – сериозен проблем за други европейски заводи на концерна, в това число и този в Торшланда.

„В сравнение с Гент (Белгия) и Торшланда, ние значително ще намалим разстоянието между нашия завод и доставчиците“, посочва той. 

Според Северинсън този ход привежда Volvo в съответствие с продължаващата тенденция в Европа. „Само погледнете европейската автомобилна карта и ще видите, че точката на гравитация за базата за доставки е на изток“, изтъква той. „Така че това е фантастично местоположение от гледна точка на доставчика“, добавя Северинсън. 

Сред другите по-значими фактори при избора на Кошице изпъкват качеството на местната работна ръка и възможността за захранване на комплекса с неутрални по отношение на климата решения.

Налични са водна и ядрена енергия, като Брюнеел посочва, че Volvo също ще се стреми да използва вятърна и слънчева енергия и да управлява комплекса по климатично неутрален начин. Volvo иска да постигне въглероден неутралитет до 2040 г.

„Ще ограничим максимално използването на газ“ в завода, който се намира на по-малко от 100 км от Украйна, добавя Брюнеел.

Словакия може да се похвали с фабрики на гиганти като Volkswagen Group, Stellantis, Kia и Jaguar Land Rover.

Последна актуализация: 11:05 | 14.08.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Добави коментар
Финанси виж още