IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китайското предприятие на Stellantis, произвеждащо Jeep, обявява фалит

Това няма да се отрази върху операциите на партньора на европейския концерн в Китай GAC, посочва китайската компания

10:39 | 31.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Съвместното предприятие на европейския автомобилен концерн Stellantis и Guangzhou Automobile Group Co. (GAC), което произвежда автомобили за марката Jeep в Китай, ще подаде молба за защита от банкрут, съобщава Ройтерс. Това отразява продължителния спад в продажбите на най-старата чуждестранната марка на китайския автомобилен пазар.

Инвестицията на Stellantis в китайското съвместно предприятие е била напълно обезценена по отношение на финансовите резултати за първата половина на 2022 г., изтъква компанията. Въпреки проблемите концернът увери, че ще продължи да предоставя услуги на клиентите на Jeep в страната.

Китайският автопроизводител GAC, който е одобрил заявлението за обявяване в несъстоятелност, посочва, че съвместното предприятие отчита пасиви от почти 111% от активите си от 7,3 млрд. юана (1,00 млрд. долара). Фалитът няма да има значително въздействие върху операциите на GAC, добавя компанията в регулаторно заявление.

Stellantis прекрати начинанието си с GAC през юли, само месеци след като заяви, че ще повиши дела си в бизнеса до 75% от 50%. През следващите дни GAC разкритикува решението на Stellantis и заяви, че е "дълбоко шокирана" от коментарите на европейския автомобилен производител за края на тяхното съвместно предприятие в Китай.

Продажбите на предприятието, което продава SUV-а Jeep Cherokee и кросоувъра Compass, отчитат рязък спад през последните четири години. Търсенето е намаляло с 50% през 2021 г. спрямо предходната година до 20 396 автомобила.

За 2022 г. бизнесът успява да продаде по-малко от 2000 превозни средства. През май предприятието съобщи, че е продало само едно превозно средство.

По време на представянето на финансовите резултати през юли главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес изтъкна, че през последните пет години „политическият натиск“ при извършването на бизнес с партньорите на концерна в Китай нараства. Той сподели, че не вижда голямо дългосрочно въздействие от решението на компанията да се откаже от съвместното предприятие с GAC.

По-рано този месец Таварес каза, че китайските производители на автомобили трябва да бъдат подложени на същите мита, когато изнасят автомобили за Европа, с които се сблъскват европейските марки, когато продават в Китай.

Чуждестранните автопроизводители като Stellantis се сблъскват с нарастващ натиск в Китай, където пазарът бързо се пренасочва към електрически превозни средства а местните марки печелят все по-голям дял.

Чуждестранните производители на автомобили отчетоха спад на своя общ дял в Китай, най-големият автомобилен пазар в света по обем на продажбите, с 5,5 процентни пункта до 45,6%, според изчисления на Китайската асоциация за леки автомобили.

Продажбите на Jeep в Китай през последните пет години спадат рязко. Източник: Ройтерс Продажбите на Jeep в Китай през последните пет години спадат рязко. Източник: Ройтерс

Китайският модел за обособяване на съвместни предприятия между чуждестранни и местни концерни отразява нежеланието на Пекин да предостави пълна свобода за действие на международните автопроизводители, като единственото изключение за момента е Tesla, която държи 100% от своите местни операции. Това застрашава чуждестранните инвестиции в страната, коментира Чи-Циан Лим, управляващ директор на консултантска компания Urban Science.

„Политиката за съвместни предприятия първоначално беше предназначена да принуди чуждестранните марки да споделят своите технологии с местни китайски (автопроизводители) в замяна на достъп до големия, разрастващ се автомобилен пазар в Китай“, изтъква той.

Сега, когато китайските автопроизводители са по-уверени, че са наваксали разликата с големите концерни от ранга на Volkswagen, Toyota и General Motors, " очакваме още съвместни предприятия да се разпаднат през следващите години", изтъква Лим.

Фалитът на производителя на Jeep представлява най-новата глава в една бурна история за първите чуждестранни марки, инвестирали в Китай, когато той е все още незначителен по размери пазар за глобалните концерни.

Бившата American Motors Corporation (AMC) инвестира в съвместното предприятие Beijing Jeep през 1984 г., първата подобна сделка за производство на автомобили в Китай за американска марка. Начинанието преминава през редица промени, включително и смяна на собствеността, след като AMC е придобита от Chrysler, а впоследствие Chrysler закупен от Fiat, който стана част от Stellantis през 2021 г. след сливане с Peugeot.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:40 | 31.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още