IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Глобалната верига на доставки на батерии започва да гравитира около САЩ

Компанията за рециклиране на батерии на съоснователя на Tesla Джей Би Стробъл подписа договор с японската Panasonic за доставка на материали за новата ѝ фабрика

17:50 | 19.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Вече е официално: веригата на доставки на електромобилни батерии се насочва към Америка.

Redwood Materials Inc., компания за рециклиране на батерии, създадена от съоснователя на Tesla Inc. Джей Би Стробъл, заяви, че е постигнала сделка за доставка на рециклирани материали с японската група Panasonic на стойност милиарди долари. Компонентите, в чийто състав ще влизат тези материали, ще се произвеждат в САЩ.

Споразумението бележи първия голям договор за местно обработен катоден материал, вещество, което е отговорно за повече от една трета от цената на готов пакет батерии. Redwood ще снабдява новия завод за батерии на Panasonic в Канзас Сити, когато стартира търговското производство в съоръжението през 2025 г. Очаква се заводът да произвежда клетки предимно за електрическите превозни средства на Tesla.

„Panasonic е партньор от много години, но това е много важно“, споделя Стробъл в интервю за Bloomberg. „Това представлява голяма част от техните катодни доставки. Това е много важна новина за веригата на доставки в САЩ като цяло и, разбира се, за нас като компания“, добавя той.

Стробъл отказа да уточни количеството материали, което трябва да бъде доставено по договор, или конкретната ценова структура, като заяви, че поръчката ще възлиза на милиарди долари в рамките на няколко години.

Нова американска индустрия

Стробъл напусна Tesla през 2019 г., след като видя нарастващата разлика между търсенето на електрически превозни средства и наличието на материали, необходими за производството им. Redwood бързо се издигна до най-голямата компания в САЩ, която рециклира литиево-йонни батерии преди да се насочи към производството на аноди и катоди.

Всяка батерия има два електрода – катод и анод – между които пътуват трилиони заредени литиеви атоми. Катодът е този, който до голяма степен определя производителността, цената и отпечатъка върху околната среда на батерията. Катодите днес се произвеждат почти изцяло в Азия.

Стробъл казва, че материалите в катода на Redwood ще помогнат на електрическите превозни средства да отговарят на новите критерии за данъчни стимули в размер на 7500 долара съгласно новите строги насоки, които ще влязат в сила между 2023 г. и 2024 г.

За да може даден електромобил да се класира за пълния размер на федералните стимули според Закона за намаляване на инфлацията, подписан от президента на САЩ Джо Байдън, половината от материалите в батерията трябва да бъдат рециклирани в Северна Америка или добити в страна, с която САЩ имат споразумение за свободна търговия.

Катодът, който Redwood планира да доставя на Panasonic, ще бъде направен изцяло от рециклиран кобалт. Още 25% от никела и 30% от лития ще бъдат добити чрез рециклиране. Стробъл отказа да посочи откъде компанията ще набави останалите минерали.

„Вече се движим със свръхзвукова скорост“, изтъква той.

Кобалтът е една от най-скъпите и противоречиви съставки в батериите. По-голямата част от световните доставки идват от Демократична република Конго, където твърденията за нарушения на човешките права в миннодобивната индустрия отблъскват много компании.

Причината Redwood да разполага с толкова голямо количество за рециклиране е, че компанията използва метала, който е внедрен в потребителската електроника, където концентрацията му е много по-голяма от тази в електромобилните клетки. Например ще са необходими 6147 рециклирани батерии на iPhone, за да се осигури достатъчно литий за Tesla Model Y, но само 166 броя iPhone, за да се извлече достатъчно кобалт, според BloombergNEF.

Основните дестинации, където се добиват и обработват суровини за батерии. Източник: Bloomberg Основните дестинации, където се добиват и обработват суровини за батерии. Източник: Bloomberg

Засега повечето рециклирани батерии използват материали от потребителската електроника и фабричен скрап. Очаква се това да се промени драстично, тъй като най-старите електромобили по пътищата все още има пред себе си години експлоатационен живот.

Новият завод на Panasonic в Канзас Сити ще бъде втората голяма фабрика за батерии на компанията в САЩ след тази в Невада, която действа съвместно с Tesla. Стробъл казва, че заводът в Канзас Сити на стойност 4 млрд. долара вероятно ще засенчи производството в Невада. Redwood вече рециклира отпадъчните материали, произведени във фабриката на Panasonic в Невада, и ще започне да доставя на тази фабрика преработени материали, включително анодно медно фолио, до края на тази година.

Достатъчно за един милион коли

Redwood посочва, че влага милиарди долари, за да увеличи достатъчно производството на катоди до еквивалента на 100 гигаватчаса (ГВтч) годишно до 2025 г. Това би било достатъчно, за да се покрие търсенето на 1 милион електромобила. До 2030 г. компанията планира да разшири този капацитет до 500 ГВтч годишно.

Стробъл изтъква, че думи като "катод" и "анод" все още звучат странно за повечето купувачи на автомобили, но с течение на времето те ще станат толкова познати, колкото са "запалителни свещи" и "каталитични конвертори" днес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:50 | 19.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още