IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Scania: Китайските електрически камиони са готови да превземат Европа

Шведската компания ще изгражда завод в Китай, за да ограничи разходите

11:12 | 04.04.24 г.
Изпълнителният директор на Scania Кристиан Левин. Снимка: Bloomberg L.P.
Изпълнителният директор на Scania Кристиан Левин. Снимка: Bloomberg L.P.

След като навлязоха в Европа със своите електрически автомобили, очаква се китайските производители като BYD да се насочат към друга част от пазара: големите тежкотоварни превозни средства, пише Bloomberg.

Един от най-големите производители на камиони в Европа предупреди, че около 25-те китайски производители на камиони и автобуси, които търсят разширяване в региона, трябва да се приемат също толкова сериозно, колкото и Tesla заради техния опит в области като батериите и софтуера.

Китайските марки за електрически автобуси „успяха да се наложат за сравнително кратко време, до голяма степен благодарение на достъпа си до много добра технология за батерии“, посочва в интервю за Bloomberg Кристиан Левин, който ръководи Scania и Traton, част от групата на Volkswagen. „Ако екстраполирате и погледнете камионите, можете да си представите подобно развитие“, изтъква той.

Scania, Volvo и Daimler Truck предлагат електрически камиони, но техният успех в продажбата им остава ограничен, въпреки че Европа настоява за ограничаване на емисиите в транспорта. BYD изгради ноу-хау и мащаб на гърба на своя бързо разрастващ се бизнес с леки коли и прехвърля някои от тези възможности към захранвани с батерии камиони. Производителят на 8TT продава електрически автобуси на пазари като Германия и планира да построи фабрика за електромобили в Унгария. В списъка с китайски компании, разширяващи се в Европа, влизат още Yutong, Sany и JAC Motors.

Докато Левин очаква по-голяма конкуренция в региона, Scania създава собствен завод в Китай, за да се възползва от растежа на най-големия пазар за камиони в света. Нейното съоръжение е в процес на изграждане в провинция Дзянсу, като се очаква заводът да влезе в експлоатация в края на следващата година и да произвежда по 50 хил. превозни средства годишно, приблизително половината от текущото производство на шведската марка.

Scania все още не е решила кои модели ще се произвеждат там.

Голяма част от доставките на компанията са свързани с Европа, където Scania си осигурява двуцифрен марж. Създаването на завод в Китай ще намали производствените разходи и ще реши проблема с капацитета, посочва Левин.

Ходът също така ще помогне на Scania да се възползва от технологичния опит на Китай или чрез наемане на квалифицирани работници, или чрез потенциално закупуване на софтуерни стартъпи, специализирани в интерфейси „човек-машина“ или в разпознаване на глас, добавя изпълнителният директор. Пазарът също е добро отправно място за продажба на други места в Азия.

„Китай е мястото, където са поддоставчиците, с вътрешен пазар и добри търговски споразумения с повечето от съседните страни“, посочва Левин. „Лесно е да се изнася извън Китай“, добавя той.

Scania трябва да наваксва в Китай. Daimler Truck произвежда камиони Mercedes-Benz в страната съвместно с местния партньор Foton Motor от 2022 г. Въпреки че в края на миналата година Volvo отмени плановете си да закупи китайския производител на камиони JMC Heavy Duty Vehicle, той произвежда автобуси, двигатели и строително оборудване в Китай и развива съвместни предприятия с местния производител на камиони Dongfeng Trucks и SDLG, производител на строително оборудване.

Scania ще управлява своята фабрика без китайски партньор, което ще даде на базираната в Швеция марка пълен контрол върху производствените процеси и нейната интелектуална собственост.

„В сегашната икономическа и политическа среда компаниите, които започват индустриални операции в Китай, предприемат смели стъпки“, изтъква Роман Матисек, партньор в стратегическата консултантска компания Monitor Deloitte. „За тези, които са пропуснали възможностите за сливания и придобивания в региона, участието в историята на растежа в Азия с навлизане на пазара извън портфолиото на тяхната марка е добро стратегическо решение“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:12 | 04.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още