Европейската комисия (ЕК) започна в последния ден на февруари обществена консултация относно функционирането на правилата за конкуренция, приложими към вертикалните споразумения в автомобилния сектор, става ясно от прессъобщение, публикувано на сайта на изпълнителния орган на Европейския съюз (ЕС).
Тези правила включват Регламента за групово освобождаване за моторни превозни средства (MVBER) и Допълнителните насоки (SGL), както и Регламента за вертикално групово освобождаване (VBER) и Насоките относно вертикалните ограничения, доколкото те се прилагат за автомобилния сектор.
Обществената консултация е част от текущата оценка на MVBER и SGL, която започна на 18 януари 2024 г. Тези правила, които помагат на компаниите в автомобилния сектор да оценят съвместимостта на техните вертикални споразумения с Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), понастоящем изтичат на 31 май 2028 г.
Успоредно с това на в края на януари ЕК започна стратегическия диалог за бъдещето на автомобилната индустрия. Брюксел скоро ще представи план за действие, който ще разгледа въпроси, които са от съществено значение за автомобилния сектор, като осигуряване на достъп до таланти и ресурси, технологични иновации и разработване на превозни средства от следващо поколение и установяване на предвидима регулаторна рамка.
Оценката на MVBER допълва тези усилия, като осигурява конкурентен автомобилен пазар за резервни части, изтъква още ЕК.
През април 2023 г. Брюксел удължи MVBER за пет години, до 31 май 2028 г., и актуализира SGL, за да отрази основните технологични разработки в автомобилната индустрия от 2010 г. насам.
Комисията даде начало на текущата оценка на 18 януари 2024 г. и осигури поканата за представяне на доказателства на 27 май 2024 г. В своя преглед Брюксел ще вземе предвид настоящата ситуация с конкуренцията в автомобилния сектор и ще включи оценка на въздействието на измененията на SGL от 2023 г. Оценката също така ще разгледа как пазарът може да се развие до 2028 г. въз основа на текущите тенденции.
Следващи стъпки
Всички заинтересовани страни могат да изпратят своите коментари до 23 май 2025 г. Комисията ще анализира отговорите на консултацията и ще публикува резюме на основните точки и заключения.
Като част от текущата оценка ЕК ще потърси и обратна връзка от националните органи за защита на конкуренцията. Освен това Брюксел подчертава, че работи със Съвместния изследователски център на Комисията по проучване за събиране на специфична за сектора информация, отнасяща се до списък с подходящи индустриални показатели, с особен акцент върху цифровата трансформация на автомобилните пазари.
След като оценката бъде финализирана, ЕК ще анализира възможните варианти на политиката за бъдещето на MVBER във фаза на изготвяне, планирана за 2026 г.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.