IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Сътресенията в автосектора могат да засегнат икономиката на Централна Европа

Качеството на активите на банките в региона може да се влоши, но кредиторите са устойчиви да издържат на стреса, според S&P Global

15:00 | 14.01.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Сътресенията в европейския автомобилен сектор може да засегнат икономиката на Централна Европа и да навредят на качеството на активите на банките, предупреждава S&P Global.

Компанията подчертава обаче, че кредиторите са достатъчно силни, за да издържат на стреса в автомобилните си портфейли, пише Ройтерс.

Автомобилните производители в цяла Европа обявиха, че затваряне на заводи и големи съкращения на персонал заради слабото търсене, високите разходи, конкуренцията от Китай и по-бавния от очакваното преход към електрически превозни средства.

Секторът е опора на икономическия растеж в Централна Европа, като формира 5-10% от брутния вътрешен продукт (БВП) на региона и 5% от заетостта, според S&P.

„Въпреки че пряката кредитна експозиция на банките от Централна и Източна Европа към автомобилния сектор е относително ниска – около 3-5% от общите корпоративни заеми, значителен спад може да влоши икономиката на региона и качеството на активите на банките“, посочват от S&P.

Въпреки че големите производители на автомобили диверсифицираха финансирането си от банкови заеми към капиталовите пазари, S&P казва, че шоковете в индустрията все още могат да предизвикат значителни косвени ефекти.

Заплахата от мита на САЩ върху вноса на европейски автомобили, по-строгите регулации за емисиите в Европейския съюз (ЕС) от 2025 г. и интензивната конкуренция от страна на китайските производители на електрически автомобили може да представляват допълнителни предизвикателства, казват от S&P.

„Въпреки че по-нататъшният стрес в автомобилната индустрия може да доведе до допълнителни кредитни загуби – главно поради потенциално разпространение към доставчиците, смятаме, че печалбите и капиталовите нива на банките в Централна и Източна Европа са достатъчно силни, за да поемат финансовия удар“, добавят от S&P.

Според компанията смущенията в световната търговия и преминаването към електрически автомобили могат да създадат възможности за някои страни, като Унгария или Сърбия, тъй като големите китайски банки активно следят инвестициите и възможностите в региона.

При премиера Виктор Орбан Унгария се превърна във важен търговски и инвестиционен партньор за Китай за разлика от някои други държави от ЕС, които обмислят да станат по-малко зависими от втората по големина икономика в света.

„ICBC създаде банка в Австрия през 2019 г. и оттам работят в Централна и Източна Европа, подобно на други китайски банки с дъщерни дружества в региона“, казва анализаторът на S&P Джихан Дуран. Той дава като примери и Bank of China и China Construction Bank.

„Има голям интерес към Унгария като един от най-големите пазари, които имат партньорства с китайски инвестиции и фондове“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:00 | 14.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Банки и застрахователи виж още

Коментари

Финанси виж още