Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви, че блокът ще предостави на производителите на автомобили тригодишен срок за постигане на целите за емисиите на въглероден диоксид, които първоначално бяха определени за тази година, съобщава Bloomberg.
Промяната, която ще даде на автомобилния сектор гъвкавост в рамките на правилата за емисиите до 2025 г., ще бъде предложена по-късно този месец, посочи Фон дер Лайен. На практика промените ще означават, че производителите на автомобили могат да не постигнат целта за тази година, стига да постигнат по-добри резултати през следващите две.
Акциите на европейските производители на автомобили, включително Volkswagen, Mercedes-Benz Group и Renault, скочиха след коментирате на Фон дер Лайен, което доведе до ръст на индекса Stoxx 600 Automobiles & Parts с почти 3% в рамките на дневната търговия.
„Вместо годишно спазване на изискванията компаниите ще получат три години на принципа на банкиране и вземане на заеми“, каза тя в понеделник на брифинг за пресата. „Целите ще останат същите, но това означава повече пространство за дишане за индустрията и повече яснота, без да се променят договорените цели.“
Европейските автомобилопроизводители настояват за промяна на целта за 2025 г. след спада в продажбите на електромобили през миналата година, който затрудни постигането на целта и можеше да доведе до глоби за милиарди евро. Те можеха да заобиколят част от тези санкции, като обединят продажбите си с автомобилните производители, които са по-напред в прехода, но бяха изразени опасения, че това ще облагодетелства неоснователно компании като Tesla на Елон Мъск и китайските производители.
Макар че този ход ще осигури известно облекчение – Volkswagen предупреди, че ще трябва да плати глоби за 1,5 млрд. евро заради правилата – други компании като Volvo Car призоваха Комисията да се придържа към целите си, за да осигури регулаторна сигурност за тези, които вече са инвестирали много в нови технологии.
По-малко от два часа преди коментарите на Фон дер Лайен Volvo заяви, че корекциите в правилата може да забавят преминаването към електрически превозни средства. Стандартите на ЕС, определени преди години, дадоха на индустрията достатъчно време за подготовка и няколко механизма за спазване на правилата, каза главният изпълнителен директор на Volvo Джим Роуън в изявление, изпратено по имейл.
Volvo „направи необходимите големи инвестиции, за да се подготви за 2025 г.“, казва Роуън. „Компании като нашата не трябва да бъдат поставяни в неблагоприятно положение от промени в законодателството в последния момент.“
Volvo е сред автомобилните производители, които щяха да се възползват от спазването на разпоредбите на ЕС. Анализатори от UBS Group заявиха, че очакват Volvo да получи до 300 млн. евро от други компании, които искат да обединят автопарка си с производителя. Не е напълно ясно какво означава удължаването на мандата на фон дер Лайен за обединяването на автопарковете.
Групите за защита на околната среда също разкритикуваха допълнителната гъвкавост, заявявайки, че тя рискува да подкопае още повече конкурентоспособността на европейските производители на автомобили по време на прехода. Застъпническата група Transport & Environment определи промяната като „безпрецедентен подарък за европейската автомобилна индустрия в средата на годината на спазване на изискванията“.
„Отслабването на правилата на ЕС за екологично чисти автомобили възнаграждава изоставащите и не прави нищо за европейската автомобилна индустрия, освен че я оставя още по-назад от Китай“, казва Уилям Тодс, изпълнителен директор на T&E, в изявление, изпратено по имейл. „ЕС рискува да създаде много вредна несигурност за прехода към електрически превозни средства в Европа.“
Предложеното изменение ще трябва да бъде подписано от държавите членки и от Европейския парламент.
Комисията ще публикува в сряда своя план за действие за подпомагане на изпадналата в затруднение европейска автомобилна индустрия, като облекчението на целите за 2025 г. ще бъде допълнено с по-дългосрочни мерки, например насърчаване на корпоративния автомобилен сектор да стимулира закупуването на електрически превозни средства. Фон дер Лайен обяви, че ЕС ще създаде индустриален алианс за насърчаване на технологичния напредък, особено в областта на автономното шофиране.
Тя каза също, че блокът ще проучи възможността за пряка подкрепа от ЕС за производителите на батерии, включително постепенно въвеждане на европейски изисквания за съдържание на батерии.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 8 месеца До: khao, да не си бил безработен? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца До: aldy не е вреден, доста полежен е!.... от га влезнахме, заплатата ми порасна над 6 пъти! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца ЕК е вреден за вашия джоб, май? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца Въглеродните цели - другото име на "зеления хайвер", търговията с който е изключително печеливша - продаваш въздух срещу съвсем реални парички. отговор Сигнализирай за неуместен коментар