Продажбите на електромобили в САЩ са нараснали с 11% през първото тримесечие на 2025 г. до около 300 хил. превозни средства, показват данни на консултантската фирма Cox Automotive. Резултатът засенчва представянето на общия пазар на автомобили в страната, който не показва признаци на увеличение от 2024 г. насам.
Според Cox делът на изцяло електрическите автомобили от американския пазар достига 8% през тримесечието, леко увеличение спрямо същото време на миналата година.
„Въпреки многото препятствия продажбите на електрически превозни средства продължават да растат със здравословни темпове на пазара в САЩ“, подчертава консултантската фирма.
Tesla, лидерът на американския пазара на електромобили, не успява да отбележи растеж. Воденият от Илон Мъск концерн отчита пазарен дял от 44% през първото тримесечие, спад спрямо регистрираните преди година 51%.
Представянето на Tesla в САЩ отразява ситуацията на компанията в световен мащаб. Продажбите на Tesla през март достигат 337 хил. автомобила в световен мащаб, с 13 на сто по-малко в сравнение с март 2024 г. Това се дължи на застаряващото продуктово портфолио, ниските продажби на пикапа Cybertruck, засилващата се конкуренция, преоборудването на производствените линии за новата версия на Model Y и политическата роля на Мъск в САЩ и в Европа, което отблъсна редица купувачи на Tesla.
Продажбите на Cybertruck достигат 6400 броя през първото тримесечие - двойно повече спрямо същия период на 2024 г. – като това се дължи на постепенното увеличение на производството на пикапа.
Големият победител на американския пазар на електромобили през първото тримесечие е General Motors, който успя да достави 10 300 броя Chevy Equinox EV, който дебютира едва в края на миналата година.
Общите продажби на електрически автомобили на GM, включително на марките Cadillac и GMC, представляват 11% от пазара на електрически превозни средства в САЩ през първото тримесечие, ръст спрямо отчетените преди година 6%.
Повече от 30 хил. електромобила на марките на General Motors са продадени през първото тримесечие, с което концернът почти удвоява обемите на годишна база и изпреварва Ford и Hyundai. Трябва да се отбележи, че Ford Mustang Mach-E е най-продаваният електромобил в САЩ, ако не броим предложенията на Tesla, докато Honda и Acura успяха да продадат над 14 хил. електрически коли в САЩ за същото време.
Останалата част от 2025 г. вероятно ще предостави повече предизвикателства за електромобилите в САЩ въпреки въвеждането на нови модели. Ако новите мита върху вноса на автомобили се задържат, ще представляват огромно предизвикателство за много автомобилни производители, особено като се имат предвид и налозите върху стоманата и алуминия. Около две трети от електромобилите, продадени в САЩ миналата година, са сглобени в САЩ, но като всички съвременни коли, необходимите части се доставят от целия свят.
Китай е водещ световен доставчик на материали за електромобилни батерии, което предполага, че настоящата търговска война между Вашингтон и Пекин ще изкриви значително пазара.
Продажбите на електромобили растат в световен мащаб
Глобалните продажби на електромобили – напълно електрически и плъгин хибриди – са се увеличили с 49 на сто през февруари 2025 г. в сравнение с февруари 2024 г. и сега представляват 19% от световния пазар. В Норвегия над 95 процента от всички нови автомобили са електрически, като се очаква Сингапур да бъде следващият пазар, който ще последва примера на скандинавската страна и ще се електрифицира напълно.