Министерството на търговията на Китай обяви, че са възобновени преговорите с Европейския съюз (ЕС) относно план на блока за поставяне на минимални цени за произведените в азиатската страна електрически превозни средства. Разговорите ще продължат през следващата седмица, като същевременно Пекин призова ЕС да не преговаря самостоятелно с производителите на автомобили, съобщава Ройтерс.
Блокът одобри през октомври 2024 г. мита, които за някои китайски концерни достигат 45,3%, след като Европейската комисия (ЕК) започна разследване, което да покаже дали китайските производители на електрически превозни средства се възползват от несправедливи субсидии, които биха могли да доведат до свръхпредлагане в Европа.
Китай твърди, че неговите производители са по-конкурентоспособни от европейските марки, като Пекин настоява Брюксел да приеме план за минимални цени вместо мита. Анализаторите казват, че ЕС е жизненоважен пазар за китайските автомобилни производители, които са изправени пред свиващи се маржове у дома поради ценови войни и дефлация.
„Китай приветства подновения ангажимент на ЕС за възобновяване на преговорите за ценови гаранции и оценява завръщането му към пътя на разрешаване на различията чрез диалог“, изтъква говорител на Министерството на търговията на Китай.
Възстановяването е станало факт през последните дни и разговорите ще продължат следващата седмица.
Предишните споразумения на ЕС за минимални цени или ценови ангажименти са се прилагали за хомогенни стоки, а не за сложни стоки като автомобили.
ЕК заяви, че според нея единна минимална цена не би била достатъчна за противодействие на вредите, причинени от субсидиите.
Търговските бариери пред износа на китайски електромобили накараха много компании да увеличат инвестициите на други пазари. Китайските марки са инвестирали повече средства в чужбина, отколкото у дома през 2024 г. с идеята да заобиколят митата и другите препятствия пред вноса. Компаниите по веригата на доставки за електрически превозни средства са инвестирали около 16 млрд. долара в чужбина през миналата година - предимно в производство на батерии, и малко над 15 млрд. в рамките на Китай, показва анализ на консултантската фирма Rhodium Group.
Китайските компании са принудени да се разширяват в световен мащаб, тъй като свръхкапацитетът и дългогодишната ценова война у дома свиват маржовете по цялата верига на доставки. Те също така се стремят да заобиколят наказателните мита на Европа и САЩ, като изграждат производствени мощности в тези региони.


Мъж е обвинен в блудство с 13-годишна в автобус
ЕК предяви иск срещу България за нарушения при обществените поръчки
Борисов каза защо хвърли оставка (ВИДЕО)
Какво казаха политиците за оставката на кабинета
България няма право да ремонтира танкер "Кайрос"
Изкуствените елхи срещат истински проблеми
Стремежът да се поправи GAP
ЕС търси споразумение за замразяване на руски активи до петък
Светът гледа към България: Правителството на Желязков подаде оставка
Chevron: IEA най-после признаха това, което повтаряме отдавна
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Ето го новия най-евтин седан на Nissan
Индустрията навлиза в нова ера на еднакви модели от водещи марки
Тон кокаин е конфискуван в Испания, сред задържаните и българин
Танго звезди: Изтокът е много обещаващ за тангото
Танкерът "Кайрос" е неуправляем, изтеглянето му започва в петък
Вълчев: Училища, които фаворизират чуждия език, често са с ниски резултати по БЕЛ
Диана Андреева-Попйорданова: Културата е хронично недофинансирана