IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

ЕС и Китай възстановяват преговорите за минимална цена на вносните електромобили

Китай твърди, че неговите производители са по-конкурентоспособни от европейските марки, като Пекин настоява Брюксел да приеме план за минимални цени вместо мита

16:28 | 11.12.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Министерството на търговията на Китай обяви, че са възобновени преговорите с Европейския съюз (ЕС) относно план на блока за поставяне на минимални цени за произведените в азиатската страна електрически превозни средства. Разговорите ще продължат през следващата седмица, като същевременно Пекин призова ЕС да не преговаря самостоятелно с производителите на автомобили, съобщава Ройтерс.

Блокът одобри през октомври 2024 г. мита, които за някои китайски концерни достигат 45,3%, след като Европейската комисия (ЕК) започна разследване, което да покаже дали китайските производители на електрически превозни средства се възползват от несправедливи субсидии, които биха могли да доведат до свръхпредлагане в Европа.

Китай твърди, че неговите производители са по-конкурентоспособни от европейските марки, като Пекин настоява Брюксел да приеме план за минимални цени вместо мита. Анализаторите казват, че ЕС е жизненоважен пазар за китайските автомобилни производители, които са изправени пред свиващи се маржове у дома поради ценови войни и дефлация.

„Китай приветства подновения ангажимент на ЕС за възобновяване на преговорите за ценови гаранции и оценява завръщането му към пътя на разрешаване на различията чрез диалог“, изтъква говорител на Министерството на търговията на Китай.

Възстановяването е станало факт през последните дни и разговорите ще продължат следващата седмица.

Предишните споразумения на ЕС за минимални цени или ценови ангажименти са се прилагали за хомогенни стоки, а не за сложни стоки като автомобили.

ЕК заяви, че според нея единна минимална цена не би била достатъчна за противодействие на вредите, причинени от субсидиите.

Търговските бариери пред износа на китайски електромобили накараха много компании да увеличат инвестициите на други пазари. Китайските марки са инвестирали повече средства в чужбина, отколкото у дома през 2024 г. с идеята да заобиколят митата и другите препятствия пред вноса. Компаниите по веригата на доставки за електрически превозни средства са инвестирали около 16 млрд. долара в чужбина през миналата година - предимно в производство на батерии, и малко над 15 млрд. в рамките на Китай, показва анализ на консултантската фирма Rhodium Group.

Китайските компании са принудени да се разширяват в световен мащаб, тъй като свръхкапацитетът и дългогодишната ценова война у дома свиват маржовете по цялата верига на доставки. Те също така се стремят да заобиколят наказателните мита на Европа и САЩ, като изграждат производствени мощности в тези региони.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:30 | 11.12.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още