IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Замразените мечти на Германия за производство на електромобилни батерии

Все още никой не знае каква ще бъде съдбата на планираното съоръжение на ACC в Кайзерслаутерн, което трябва да произвежда клетки за 600 хил. електромобила годишно

14:00 | 22.06.24 г. 2
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Строителните работи в Кайзерслаутерн всъщност вече трябваше да са приключили, машините трябваше да са инсталирани, а производството на батерийните клетки и съответните модули трябваше да започне в началото на следващата година. Поне такъв беше амбициозен график, публикуван на уебсайта на Automotive Cells Company SE (ACC).

Планирано беше хале с размери около 700 на 100 метра, което ще добавя по 30 нови служители на месец от 2024-та година нататък.

„Ще бъде трудно“, разкрива ръководителят на ACC за Германия Петер Винтернхаймер преди около година, цитиран от Tagesschau.

Изграждането на фабриката за батерийни клетки вече е замразено. Вместо за допълнителни служители, в момента дискусията е за самата технология на батериите. И някои хора сега се съмняват дали изобщо тази гигафабрика ще бъде доизградена в Германия.

Планиран производствен капацитет, покриващ търсенето на 600 000 електромобила

Плановете, представени за Кайзерслаутерн, предвиждаха 2000 служители, които да произвеждат батерийни клетки и модули за 600 000 електрически превозни средства годишно. ACC е съвместно предприятие между компанията за батерии Saft и производителите на автомобили Mercedes-Benz и Stellantis.

С ACC Европа искаше да насърчи производството на батерийни клетки в Европа.

Но бъдещият стремеж на местните производители на автомобили все още не върви гладко. ACC планира да построи три европейски гигафабрики: във Франция първата фабрика вече е в тестова експлоатация, но в Италия и Кайзерслаутерн работата по заводите не отбелязват никакъв напредък.

В началото на юни генералният секретар на ACC Матю Юбер говори пред регионалния вестник Rheinpfalz за „пауза“.

„Преди да инвестираме и да говорим за милиарди евро, трябва да отговорим на въпроса какъв тип технология за батерийни клетки изисква пазарът ", изтъква Юбер пред вестника. В края на тази година или в началото на 2025 г. трябва да стане ясно какво ще се случи в Кайзерслаутерн. ACC не иска да коментира бъдещето на гигафабриката дотогава.

Търсенето на електрически автомобили се срива

От една страна, както стана известно през май, ACC е изправена пред разходи за строителство, които са значително по-високи от първоначално планираните. Съществуват и неясноти при планирането по отношение на цените на електроенергията и търсенето на електрически автомобили. Производителите на батерии по света продължават да се борят с това. 

„Търсенето се охлади значително през последните две години и не продължи да расте толкова бързо, колкото се надявахме“, казва Лукас Вейман, който изследва технологията на батериите в Института „Фраунхофер“.

По-евтините електрически автомобили сега са във фокуса на клиентите. „Батериите съставляват значителна част от разходите“, обяснява Вейман. Има съответно голям натиск върху европейските производители да произвеждат по-евтини батерии - включително върху ACC.

Нови батерии на фокус

Клетъчната химия на автомобилните батерии заема централно място в дневния ред на индустрията. Към днешна дата европейските производители разчитат предимно на никел-манган-кобалтови батерии, които обещават сравнително голям пробег. Първата фабрика на ACC във Франция също произвежда такива батерии.

Конкуренцията от Китай, от друга страна, разчита на литиево-железни фосфатни батерии (LFP) от известно време. „Те не съдържат никел и кобалт и следователно са по-евтини“, казва Вейман.

Ценовият натиск върху европейските производители вече е толкова голям, че LFP батериите стават все по-актуални в региона. Според публикации в медиите ACC също иска да се пренасочи. 

Финансирането може да бъде спряно

Строителната пауза има икономическа и технологична основа, но е от значение и за политиката: проектът се счита за важен за стратегическото икономическо развитие в Европа. През септември 2021 г. ACC получи известие за правителствено финансиране до 437 милиона евро.

Както германското Министерство на икономиката обяви, финансирането е планирано чрез фонда за климат и трансформация до 2030 г. Плащането ще се извършва въз основа на напредъка на проекта. Ако договорените цели не бъдат постигнати, финансирането може да бъде спряно и дори възстановено. 

Голямо разочарование

Не само германската индустрия, но преди всичко местните политици в Кайзерслаутерн се надяват да не се стигне дотам. Не на последно място, тази гигафабрика ще има огромно значение.

„Новината за прекъсването на строителството вече натъжи региона, защото разчитахме изцяло на фабриката“, казва Щефан Вайлер, управляващ директор на агенцията за икономическо развитие в Кайзерслаутерн.

Проектът на Вайлер е поверен от града. „Заводът щеше да ни осигури на местно ниво пълна заетост“, казва той. Много квалифицирани работници от чужбина вече са дошли в региона, за да се реализират чрез проекта. Това е още една причина, поради която той е уверен, че ACC ще довърши завода – въпреки първоначалните трудности.

„Предполагам, че ще имаме завод за батерийни клетки най-късно след три години“, казва Вайлер. „Надеждата е, че ACC може дори да произвежда с по-малко енергия и може би без стратегически важни суровини“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:59 | 22.06.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 4 седмици
"Замразените мечти на Германия за производство на електромобилни батерии. Все още никой не знае каква ще бъде съдбата на планираното съоръжение на ACC в Кайзерслаутерн, което трябва да произвежда клетки за 600 хил. електромобила годишно." Мдаааа. Никак не е леко да се вдига тежко. Късмет би било, ако успеят да се наредят сред щайгите за износ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
Dani_2077
преди 4 седмици
Да, нещо се оказа, че тая работа не е като оная ... Просто пак провал на умниците от Брюксел.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още