Италианският град Торино, където се намира най-старата автомобилна фабрика в Европа, символизира индустриалния упадък, пред който са изправени някои части от континента, докато местните производителите са притиснати от високите разходи за електрификация, слабото търсене и засилващата се конкуренция от Китай, пише Ройтерс.
Разположен в подножието на Алпите в северозападна Италия, Торино е мястото, където марката Fiat, сега част от групата Stellantis, е основана от семейство Аниели преди 125 години. Сега компанията се сблъсква с упадъка на по-широката индустрия, който може да се види и в емблематичния завод Mirafiori.
Фабриката произвежда електрическия градски автомобил Fiat 500 и два спортни модела Maserati, но поради слабото търсене съоръжението не работи през голяма част от годината, а неговите около 2800 работници получават само част от договореното заплащане поради по-малкия брой отработени часове.
„Mirafiori вече е затворен. Само понякога работи“, посочва Джакомо Дзулианело, работник в завода и член на профсъюза FIOM Cgil.
За да оцелее, Fiat позволи италианската му идентичност да се размие, след като пое и след това се сля с Chrysler през 2014 г., създавайки групата Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Тя самата през 2021 г. се обедини с компанията майка на Peugeot, PSA Group, създавайки сегашната Stellantis.
Междувременно Торино загуби четири от автомобилните си заводи през последните четири десетилетия. Всичко започва със закриването на Lingotto през 1982 г. - известен с тестовата писта на покрива си, която се появява в класическия британски филм от 60-те години на миналия век „Италианска афера“ - и завършва миналата година с Grugliasco.
Mirafiori - някогашният символ на мощта на Fiat, осигуряващ работа на около 60 хил. души и произвеждащ до 1 млн. коли годишно, включително оригиналния Fiat 500 в разцвета си през 60-те години на миналия век - се свива до сянката на предишното си „аз“.
„Тук в Торино има една дума табу, която е „упадък“... можем да я наречем както искаме... но това е доста неоспорим факт“, казва Лука Давико, градски социолог в Политехническия университет в Торино.
Около 2,2 милиона души живеят в Торино и неговите предградия.
Градът се опитва да преоткрие себе си като туристическа дестинация, рекламирайки елегантния си център, музеите и кухнята. Едновременно с това той иска да се превърне в образователен с повече от дузина университети и академии.
Градът също така е дом на процъфтяваща аерокосмическа индустрия и на футболния клуб Ювентус.
Въпреки това при около 50 хил. до 60 хил. работни места в района, които все още са свързани с автомобилната индустрия, настроението е мрачно, докато работниците на Stellantis се подготвят за национална стачка в Рим в петък, за да притиснат правителството и компанията да запазят работните места.
Последен завод
Като отражение на проблемите на европейската автомобилна индустрия, които засягат и регионалния лидер по пазарен дял Volkswagen, очаква се производството на Stellantis в Италия да се свие под 500 хил. превозни средства тази година, като това ще бъде най-ниското ниво от 1958 г., изтъква синдикатът FIM Cisl.
Сега Mirafiori е последният автомобилен завод в Торино, чиито служители са останали почти без работа. Средната им възраст е 57-58 години, изтъкват синдикатите, докато по-младите поколения в града и околността предпочитат да изберат друга индустрия, в която да се развиват професионално.
Микела Санфилипо, още един работник от завода, разбира колко непопулярно е автомобилното производство сред младите, когато отива да си направи татуировка.
„Човекът, който ме татуира, беше много млад и когато ме попита къде работя и аз му казах „Stellantis, бившата Fiat“, той отговори: „Какво е това? Какво произвежда?“... беше ми много неудобно“, разказва тя.
Интериорът в новия хъб на Stellantis в комплекса Mirafiori, Торино. Снимка: Bloomberg L.P.
Франческо Дзирполи, професор по мениджмънт във венецианския университет Ca' Foscari и научен директор на Центъра за иновации в автомобилостроенето и мобилността, посочва, че италианското автомобилно производство е спаднало поради икономическата политика на Stellantis, изразена в инвестиции в нови модели, особено по отношение на италианските фабрики.
„Това не е грешка, а избор“, изтъква той.
Преминаването от Fiat към Stellantis означаваше, че Торино вече не е основният център за инженеринг и разработка на продукти, добавя Дзирполи. Най-новите модели на Fiat, Alfa Romeo и Lancia са стилизирани в Италия, но използват предимно френски двигатели и платформи.
Те се произвеждат в чужбина, като изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес каза, че производството на един такъв модел - Alfa Romeo Junior - в Италия, а не в Полша, би добавило 10 хил. евро към продажната цена на колата.
Бъдещето е другаде
Mirafiori, известен като "град в града", е огромен комплекс, разположен на повече от 2 млн. кв. метра. Но сега, когато Дзулианело отива на работа, той трябва да направи 15-минутната разходка от портала на фабриката до производствената линия през изоставени пространства.
На работниците в принудителен отпуск се плащат само около 1100 евро на месец след облагане с данъци в сравнение с редовната заплата от около 1600 евро. Синдикатите казват, че за много от работниците това се превръща в борба за оцеляване.
„Минахме през грозни периоди“, разказва Давиде Манаго, представител на профсъюза FIM Cisl и работник в завода, чиято съпруга също работи в Mirafiori. И двамата са пускани в принудителен отпуск няколко пъти, но за щастие никога по едно и също време.
Все пак парите понякога „не достигат, за да се плаща ипотеката, а ходенето до банката за нов заем, за да има храна на масата, не е лесно“, признава 49-годишният Манаго.
Междувременно Stellantis настоява, че Mirafiori има бъдеще.
Фабриката произвежда трансмисии за електрически и хибридни превозни средства, разполага с център за рециклиране на автомобилни части и лаборатория за технологии за батерии и ще започне да произвежда нова хибридна версия на Fiat 500 в края на 2025 г.
Торино може да спечели и ако правителството успее да привлече друг автомобилен производител в Италия, слагайки край на статута на Stellantis като единствения голям национален концерн в тази индустрия. В момента текат преговори между Рим и китайските Dongfeng Motor Group и Chery.
Въпреки това Манаго се надява 18-годишният му син и 15-годишната му дъщеря да намерят по-добри възможности за работа другаде. „Очаквам, че бъдещето им няма да е в Торино, може би дори не в Италия“, изтъква той.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
преди 1 година Слушахте дядо Байдън и сега ще ми ядете дедовия,ако не моя- неговия! отговор Сигнализирай за неуместен коментар