Китайските производители на роботизирани автомобили искат да стартират търговски услуги в чужбина. Изправени пред регулаторни и геополитически пречки на някои пазари, те намират топъл прием в страните от Близкия изток, пише Wall Street Journal.
Apollo Go на Baidu, WeRide и Pony AI - „Голямата тройка“ на китайската индустрия за роботаксита – обявиха планове за разширяване в Близкия изток, стремейки се да повторят успеха, който постигнаха в Китай.
Китайските компании, навлизащи в региона на Персийския залив, са привлечени от отвореността на тукашните страни към новите технологии.
„Амбициозният стремеж на много правителства в Персийския залив към интелигентен транспорт, съчетан с високата гъстота на градското население, превръща регионът в отлично място за внедряване на автономни превозни средства“, посочва Лян Джан, регионален генерален мениджър на Apollo Go.
Саудитска Арабия си е поставила за цел да покрива 15% от нуждите за обществен транспорт с автономни превозни средства до 2030 г., като Дубай и Абу Даби имат подобни цели.
Търговското напрежение между Китай и САЩ предоставя на китайските компании допълнителен стимул да търсят алтернативни пазари - тенденция, която започна по време на търговската война при първата администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп през 2018 г.
„Близкият изток е регион, който е приятелски настроен както към правителствата на САЩ, така и към китайските правителства и компании“, коментира Мин Лий, анализатор в BofA Global.
Фокусът на правителствата от Близкия изток върху технологиите води до по-благоприятни за роботакситата регулации, които наподобяват повече китайските правила, отколкото строгите закони, приети в Европа и САЩ, изтъква Джеймс Лю, експерт в Deutsche Bank.
Навлизането в Близкия изток би помогнало на WeRide, Pony AI и Apollo Go да достигнат мащаба, от който се нуждаят, за да постигнат рентабилност.
Листната на Nasdaq компания WeRide обяви през май, че ще се разшири в Саудитска Арабия в партньорство с Uber Technologies , осигурявайки си допълнителна инвестиция от 100 млн. долара от американската компания за споделеното пътуване. Двете фирми вече управляват услуга за роботаксита в Абу Даби.
Основаната в Силициевата долина Pony AI също си партнира с Uber за внедряване на подобен бизнес в Близкия изток и стартира услуги за таксита без шофьори с транспортната агенция на Дубай.
Apollo Go междувременно планира да внедри 100 роботаксита в Дубай до края на 2025 г. с транспортната агенция, като се стреми към увеличаване на автопарка поне до 1000 превозни средства през следващите три години. Компанията развива и сътрудничество и с базираната в Обединените арабски емирства (ОАЕ) Autogo в Абу Даби.
Ако стремежите на китайските компании за роботаксита в Близкия изток се окажат успешни, те могат да повторят експанзията си и на други големи пазари, смята Лий от BofA Global.
Но изпълнението на тази цели няма да е лесно.
Размерът и географското покритие на автопарка трябва да се разшири, за да отговори на търсенето и да намали времето за чакане, посочва Алън Чен, ръководител на отдела за анализ на технологичните компании в Goldman Sachs.
Действащите в Китай роботаксита достигат около 1700 превозни средства, най-много от всички страни по света. В Близкия изток този брой е по-малък. Няма публични данни за това с колко роботизирани таксита действат Pony AI, WeRide и Apollo Go в региона.
Фрагментираната география на региона представлява друго предизвикателство.
„Бизнесът с роботизирани таксита е наистина локализиран“, изтъква главният изпълнителен директор на WeRide Тони Хан след скорошно пътуване до ОАЕ, по време на което той разговаря с официални лица за предоставяне на регулаторни одобрения. „Трябва да разбирате местните правила за движение, местното поведение при шофиране“, добавя Хан.
Да се накара обществеността да приеме безопасността на автономните автомобили също може да бъде трудно, дори с подкрепата на местните власти. Въпреки това, китайските компании за роботаксита имат голямо предимство пред конкурентите си, когато става въпрос за Близкия изток, благодарение на всеобхватните вериги на доставка, които предлагат възможности за продължаващо намаляване на разходите.
Pony AI, WeRide и Apollo Go разработват роботизирани таксита при първоначална цена от 30 000 до 50 000 долара на превозно средство, което е малка част от цената на превозните средства, предлагани от американски играчи като Waymo на Alphabet, коментира Лю от Deutsche Bank.
Ако китайските компании запазят ценовото си предимство и успеят да избегнат сериозни инциденти с безопасността, анализаторите на Deutsche Bank очакват силно китайско присъствие на пазарите извън САЩ.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска