Кореспонденция със собствениците и живущите по електронна поща и на друг адрес, ясни срокове за извършването на неотложните ремонти, задължение за изготвяне на технически паспорти на блоковете. Това са само част от промените в Закона за управлението на етажната собственост, които е подготвило Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Текстовете са качени за обществено обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg. Становища могат да се изпращат до 23 юни.
С предложенията се прецизира текстът, с който се забраняват ремонтни дейности в самостоятелните обекти от многофамилните жилищни сгради, които биха довели до промяна на проектните характеристики на сградата, нарушаване на архитектурния вид и устойчивостта ѝ и безопасното ѝ ползване.
Въвежда се задължение собствениците да поддържат общите части и самостоятелните обекти в сградата в добро техническо състояние. В тази връзка общото събрание ще е длъжно да вземе решение за възлагане съставянето на технически паспорт в законоустановените срокове. За масовите жилищни сгради срокът изтича в края на 2017 г., но вероятно ще бъде удължен, както наскоро каза регионалният министър Лиляна Павлова.
Управителите на етажната собственост ще могат да комуникират със собственици и наематели и по електронна поща, предвиждат предложенията за промени в закона. Собствениците и наемателите ще могат да дават на управителя на етажната собственост и друг адрес за комуникация.
Общите събрания на входовете и блоковете ще се провеждат най-рано осем дни след изпращането на поканите до живущите, предвиждат още текстовете. Само при неотложни случаи се допуска провеждане на събрание след 24 часа.
Копие от протоколите от заседанията на етажната собственост ще се предоставят на живущите. Новите блокове трябва да си изберат управител до 6 месеца от възникването на етажната собственост, записано е още в законопроекта.
Домоуправителите също така ще могат да издават на живущите документи за наличието на задължения към етажната собственост.
Предвижда се и възможност сдружения на собствениците от няколко входа в един блок да могат да се обединяват.
В текстовете изрично се подчертава, че при продажба на жилище в многофамилна жилищна сграда членството в сдружението се прехвърля на новия собственик. За старите задължения преди продажбата ще отговаря предишния собственик на апартамента.
Когато управителите се регистрират в общината, ще трябва да предоставят и копие от протокола от заседанието на етажната собственост. Остава срокът от един месец за вписване на новоизбрани домоуправители.
Запазва се и възможността кметовете да задължат собствениците, при подадено уведомление от страна на управителния съвет на етажната собственост, да съберат пари за неотложен ремонт. С новите разпоредби се въвежда и срок, в който живущите трябва да са събрали парите и да са извършили ремонтните дейности – не по-късно от три месеца, след като домоуправителят се е оплакал в общината, че не може да проведе общо събрание и/или да събере необходимите средства.
Кметовете ще имат правото и да задължат собствениците, които отказват достъп до апартаментите с цел съставяне на технически паспорт, да го направят.
Таксата за поддръжка на входа (блока) и режийни разноски се предвижда да се плаща по равно от всички, независимо от това на кой етаж живеят.
Освен санкциите за кметовете, които не вписват сдружения на собственици в публичните общински регистри, се въвежда и санкция за домоуправителите, които не подават оплаквания до общината заради проблеми при провеждането на общите събрания и невъзможност да съберат пари за спешни ремонти. Глобата е от 500 до 1 000 лева.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
преди 9 години Здравейте,Имаме проблем и разправии в блока.Моля помогнете със съвет.Блокът ни е на 8 етажа с 35 апартамента.Входната такса за поддръжка и режийни е разпределена така: За апартамент -5 лева за ремонт ,5 лева такса домоуправител и 3.90 входна такса.Получава се за сам човек 13,90 лева .Само входната такса се умножава на човек и се получава за двама-по 8.90 лв. за трима по 7,23 лева и т.н.В блока имаме 8 апартамента ,които живеят сами ,вдовици с пенсии по на 80 годишни и трябва да плащат по 13.90 лева ,почти 5% от пенсията ,а например за трима 21,70 лева , млади хора с пораснали деца, работещи и плащат по 7.23 лева на човек.За четирима се получава още по-малко 6.40 лв.От фирмата ,която сме наели HomeCare Web ни обясняват ,че такъв е законът ,така го е гласувало събранието ни и не могат да го променят.Гласували са тези ,които са имали да плащат по-малко. Моля , дайте ни пример за разпределението на горните такси и такъв ли е законът? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Здравейте, Живея на първия етаж и домоуправителя на блока твърди, че сме длъжни да плащаме такса асансьор, тъй като е обща част. Задължени ли сме да плащаме тази такса? Благодаря предварително! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нормално ли е според вас да се събира такса от 5 лева на всеки апартамент /отделно от тази 3 лева на човек за стълбище, асансьор и др./ за подмяна на дограмата на панелен блок. Има се предвид, че блока е на 8 етажа и не се знае кога ще бъде събрана тази сума, а касиерката съответно не представя отчети за събрана сума до момента. При желанието ни да платим наведнъж сумата, когато дойде момент за подмяна на дограмата на нашия етаж тя категорично отказва, а това е нещо въображаемо, което не се знае в кой момент ще се осъществи, тъй като вероятно сумата, която трябва да се събере за подмяна на дограма е голяма. От скоро сме собственици на това жилище, а дори и не ни е представен документ, в който да видим, че има подписи на живущи, които са съгласни със събиране на такава такса. Моля за вашето мнение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Много "новости", то 80 % от написаното го има и сега... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Големият зор на ОПГ-то е да вкара собствениците в Сдружение на собствениците, което дава широка възможност за манипулиране на собствениците и "вкарването им в пътя", включително и заобикаляне на забраната за конфискуване на единствен имот, поради дадените практически неограничени възможности за грабеж на банките. Да не забравяме и за миг, че ни "управлява" ОПГ. Все ще е от полза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар