Софийският зам.-кмет Тодор Чобанов провери дейността по аварийното укрепване на „Царските конюшни". След пожара преди 6 месеца това са първите действия за опазване на сградата, която е със статут на паметник на културата, предава агенция Фокус.
Монтирано е скелето, за да се извърши възстановяване на покрива и да не се руши сградата, след като в края на ноември местната власт взе решение да ремонтира покрива на опожарената част от сградата.
Укрепителните дейности ще струват на общината 100 хил. лв., въпреки че собствеността върху сградата е 70% на МВР, а останалата част - на частна фирма. Причината е необходимостта от вземане на навременни мерки, защото лошите условия през зимата, снеговете и влагата могат да доведат до пълното разрушаване на покрива.
На първо време ще се ремонтира покривът на сградата, но според плановете след това ще се мисли за перманентно решение на проблема и качествено реставриране.
Все още не е ясно какво предизвика пожара през лятото. Сградите са върху терен, който е собственост на няколко министерства и през 2016 г. избухна скандал с продажбата им, след което областният управител на София беше сменен.
Сградата е построена по времето на княз Александър Батенберг. Службата в царските конюшни се е грижела за конете на царския дворец. Към конюшнята имало и специални сервизни работилници за ремонт на превозните средства, както и седларска работилница, в която са се поддържали седлата и украсата, която се слага в гривите на конете в празнични случаи. Съхранявали са се също и каляските на царското семейство. В началото на ХХ век е създадена и автомобилна служба. Княз Фердинанд не бил почитател на ездата, затова предпочитал каляските, а след това и автомобилите. Тази страст била споделена и от синовете му, които впоследствие увеличили числото на колите в гаража.
Гаражът е изпълнявал функциите на музей. Там можело да се проследи историята на колите на царското семейство от Освобождението до 1944 г. В царския гараж са се пазели и личните автомобили на княгините Евдокия и Надежда, а по-късно и на съпругата на цар Борис III - Йоана.
Освен това в тези царски конюшни са се намирали шейни, които са се използвали от царския двор зимно време за пързаляне по склоновете на Витоша и Люлин.
След 9 септември 1944 г. настъпва краят на царските конюшни. Целият царски гараж е одържавен. За известно време превозните средства и всички други атрибути, които са се помещавали там, са прехвърлени към Българската кинематография, която е днешният киноцентър "Бояна", а през 1953 г. са предадени в музея за историята на София.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“