Европейските инфраструктурни фондове привличат значителни парични потоци, но конкуренцията за активите никога досега не е била по-силна, пише онлайн изданието ipe.com.
Инвеститорите се опасяват заради натиска върху цените и търсят все повече нискорискови възможности. Ограниченото предлагане обаче не помага.
„Има недостиг на всякаква инфраструктура в цяла Европа“, коментира Томас Клинг от DekaBank. „От една страна институционалните инвеститори и банките имат достатъчно пари за различни проекти. Според мен трябва да се изгради мост между двете страни и да се потърси начин за въвличане на публичния сектор в инфраструктурните проекти“, допълва той.
Според компанията за данни Preqin европейският пазар продължава да е във фокуса на много от непубличните инфраструктурни фондове. Общо 15 европейски фонда набраха 7,5 млрд. евро през 2014 г., което е една четвърт от целия капитал, набран от инфраструктурните фондове по света, отбелязва изданието.
През тази година 49 фонда се насочват към инвестиции в Европа, като търсят капиталов ангажимент за 33 млрд. долара (30 млрд. евро).
„Все още има силно търсене на това, което ние наричаме ключови инфраструктурни активи, като например регулирани комунални услуги и установени, качествени транспортни активи“, коментира Амарих Юбхи от Mercer Investments. Тези активи се търсят най-вече на пазарите, които са устояли в голяма степен на кризата и се възстановяват повече от успешно, като Великобритания, Германия и Скандинавските страни.
Един от примерите – продажбата на държавния дял от 40% в Eurostar. Интересът към търга е много голям, заради което цената е три пъти по-висока от очакваното. Това обаче поражда и някои опасения – основно, че инвеститорите подценяват риска. Същевременно засиленото търсене не само, че тласка цените нагоре, но и потиска доходността от инвестициите.
Според правната кантора Linklaters инвеститори са насочили 1 трлн. долара към европейския пазар за периода 2014-2023 г. Инвестициите им в европейска инфраструктура между 2010 и 2013 г са нараснали над 5 пъти в сравнение с предишния четиригодишен период, като това няма никаква връзка с икономическото развитие на цените.
Много от инвеститорите преосмислят географския си фокус заради високите цени на активите в Западна Европа и търсят възможности в Южна Европа.
Най-голяма активност се очаква при летищата и телекомуникационната инфраструктура, особено в Испания, Португалия и Италия.
Все повече нараства и търсенето на инфраструктурен дълг, коментира Юбхи. Основните инвеститори са застрахователи и пенсионни фондове. Като добър източник на атрактивна възвръщаемост се разглеждат и възобновяемите източници на енергия, които в Европа се очертава да са растящ сектор.


ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат