Чуждестранните инвестиции в офис пазара в Берлин са нараснали със 160% през първото полугодие на 2019 г., стимулирани от интереса към перспективите за растеж в града, съобщава консултантската компания JLL.
През първите шест месеца на годината германската столица е отбелязала значителен ръст на глобалните инвестиции, като близо 70 на сто от инвестираните 5 млрд. долара са дошли от компании извън Германия.
Въпреки ниската доходност от едва 3% инвеститори от Европа и целия свят насочват капитали към Берлин. Най-големият фонд за управление на активи в света, BlackRock, е инвестирал 116 млн. евро в офис проект в града, а Google купи офис за собствени нужди в центъра на германската столица. Cording Capital и Meyer Bergman също са инвестирали в Берлин тази година, присъединявайки се към компании като Blackstone и съвместното дружество между италианските Generali и Poste Vita.
Капитали от различни източници търсят възможности в града, но намирането на продукт, който да задоволява търсенето на инвеститорите, особено за големи единични активи, се оказва трудно, коментира Рюдигер Трене, регионален мениджър на JLL в Берлин.
Германската столица вече е надминала общия обем от трансгранични инвестиции за миналата година, а възможностите на града да приключи годината възходящо ще зависят от наличието на готов продукт.
Недостатъчното предлагане се дължи до голяма степен на нарастващото население на Берлин, което се очаква да се увеличи със 7,5% до 2030 г. и да достигне 3,8 млн. души.
И докато инвеститорите се затрудняват да намерят готов продукт, същото може да се каже и за компаниите, които търсят офис площи, коментира Трене, отбелязвайки, че равнището на свободните площи в Берлин е само един процент.
„Има и около 900 хил. кв. м офис площи в строеж, които трябва да бъдат завършени тази и следващата година, но половината от тях вече са наети, така че изборът е ограничен“, допълва той.
Макар че наемите на първокласни офис площи са нараснали от 22 на 35 евро на кв. м от 2013 г. насам, има очаквания, че те ще се повишат с още над 10% през идните години.
Големите работодатели засилват привлекателността на Берлин за работещите младежи, обяснява Трене. „В Берлин се намират централите на все повече нови компании“, казва той и допълва, че до неотдавна германската столица е наваксвала изоставането си от други германски градове.
Наред с големи местни имена като Volkswagen и Lufthansa Берлин привлича и компании като Google, Nike и Sony Music, а дебютанти като онлайн банката N26 и германският онлайн продавач на дрехи Zalando разширяват бизнеса си.
„Намирането на добри възможности може да е все по-трудно в идните месеци, но глобалните инвеститори ще продължат да предпочитат Берлин заради дългосрочната му привлекателност“, казва Пранав Сетураман от отдел „Проучване на глобалните капиталови пазари“ в JLL.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?