Електронната търговия се е превърнала в основна част от живота на много хора в Европа през периода на блокадите, а онлайн продажбите са достигнали безпрецедентни нива от общите продажби на дребно, сочи доклад на консултантската компания Savills.
Във Великобритания делът на електронната търговия е достигнал 33%. Според компанията последиците от пандемията ще ускорят проникването на онлайн продажбите средно с една година и в резултат на това ще тласнат нагоре търсенето на първокласни логистични площи на Стария континент.
Преди COVID средната онлайн активност като дял от общите продажби на дребно в Западна Европа се очакваше да достигне 15,3% до 2022 г. Но прогнозите на Центъра на изследване на продажбите на дребно (CRR) за проникването на онлайн търговията след COVID сочат, че това ниво ще бъде достигнато още през 2021 г.
„Ръстът на онлайн разходите винаги означава ръст на търсенето на складови площи и наблюдаваме безпрецедентен растеж на всички пазари след блокадата“, коментира Маркус де Минквиц, директор на регионалните инвестиции за Европа, Близкия изток и Африка в Savills. „Част от потребителските разходи ще се върнат към магазините, но има реална промяна в количествата, които клиентите купуват сега онлайн и тази тенденция вероятно ще продължи да се развива“, допълва той.
През юли тази година CRR прогнозира, че онлайн продажбите на дребно в шестте най-големи икономики в Западна Европа като процент от общите продажби на дребно ще нарасне от 12% през 2019 г. на 16,2% през 2020 г., след което ще намалее до 15,3% през 2021 г., отразявайки нормализирането на поведението на потребителите с повторното отваряне на магазините и връщането на клиентите на търговските улици.
Изследването на Savills потвърждава, че търсенето на логистични площи в Европа през първото полугодие на тази година е било с 4% под средното петгодишно равнище, главно защото наложените от правителствата блокади са ограничили трансакционната активност. Но Португалия (+86%) Румъния (+78%), Великобритания (+41%) и Полша (+31%) са се представили най-силно спрямо съответните им средни нива за полугодието.
Средното ниво на свободните площи в логистичния сектор в Европа е нараснало от 5,1% на 5,8% през първото полугодие, но то все пак остава ниско в сравнение с историческите стандарти и е доста под равновесното ниво от 12% за ръст на наемите, което се наблюдава във Великобритания.
„Недостигът на налични площи ще бъде трайно предизвикателство за наемателите до края на 2020 г. и през 2021 г. очакваме ръст на дела на променените договори за наем“, казва Майк Барнс, партньор „Европейски изследвания“ в Savills.
„В същото време несигурността за бизнеса кара наемателите да търсят по-кратки срокове на наемните договори, а за мнозина съществуващите складове вече не са подходящи, за да отговорят на нарасналото търсене на електронната търговия. Имаме растящ брой запитвания за складове с площ между 5 хил. и 10 хил. кв. м в германските градове за целите на доставки „от последна миля“, допълва Барнс.
По отношение на логистиката „от последна миля“ Savills очаква ръст на наемите отчасти благодарение на недостига на терени за дистрибуция в градските райони. С цел максимизиране на използването на земята компанията отчита засилено строителство в Европа на многоетажни складове.
По данни на Savills общо 13,3 млрд. евро са били инвестирани в европейския логистичен сектор през първото полугодие, което е спад с 8% на годишна основа. Германия изпреварва Великобритания като най-активен пазар от началото на годината, като е привлякла инвестиции за над 3 млрд. евро през първото полугодие. Това е ръст с 21% на годишна основа. Европейските институционални инвеститори, разполагащи с голям капитал, остават доминиращи играчи на пазара и изпреварват неевропейския капитал за основни активи.
Апетитът на южнокорейските и други азиатски инвеститори остава голям, но покупателната им способност е ограничено от забраните за пътувания.
Средната доходност от първокласни логистични площи в Европа е 4,58% и също остава стабилна, въпреки че редица ултрапървокласни активи, отдадени на Amazon, са отчели по-рязък ръст на доходността през последните месеци.
„Жизненоважната роля на логистичния сектор излезе наяве още повече през последните няколко месеца и също така се оказва един от най-устойчивите класове активи по време на икономическата криза“, казва Маркус де Минквиц. „В резултат на това виждаме още по-високи нива на търсене от инвеститорите, въпреки че обемите са ограничени заради липсата на наличности. Това води до много конкурентно наддаване и ръст на цените“, допълва той.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай