Ръководители на строителната индустрия в Европа предупреждават, че „опасното“ повишаване на цените и недостигът на много строителни материали може да подкопае програмата за икономически стимули на ЕС на стойност 800 млрд. евро, пише Financial Times.
Строителният сектор в съюза генерира почти 10% от брутния вътрешен продукт на блока, а големите инфраструктурни проекти съставляват значителен дял от възстановителния фонд на Брюксел, който ще разпределя грантове и заеми за възстановяване на икономиките на страните членки след пандемията от COVID-19.
Но цените на строителните материали – от стоманата и дървесината до бетона и медта, започват да растат рязко през последните седмици на фона на възстановяването на икономиката в Европа и други части на света, включително САЩ и Китай, което предизвиква строителен бум.
По данни на Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC) цените на битума са нараснали с 15% само за три месеца, цената на цимента е нагоре с 10% за един месец, а цените на дървесината са скочили с над 20%.
Инфраструктурните проекти обичайно предвиждат глоби за строителните компании при забавяния, а те често трябва да поемат разходите при неочакван ръст на цените.
Доменико Кампогранде, генерален директор на FIEC, предупреждава, че ръстовете на цените и допълнителни забавяния може да намалят въздействието на средствата от ЕС.
„Опасността е, че имаме този голям възстановителен план на ЕС, но ако 30% до 40% от средствата бъдат погълнати от допълнителни финансови инструменти за покриване на по-високите цени, това ще бъде истинска безсмислица, тъй като те няма да отидат в реалната икономика“, казва Кампогранде.
В писмо до Европейската комисия, изпратено неотдавна, FIEC изразява „притеснение“ от ръстовете на цените и недостига на материали, включително повишаването над два пъти в Италия на цените на стоманените пръти, използвани за укрепване на бетона, през четирите месеца до март.
„Това явление застрашава приноса на строителния сектор за възстановяването на икономиката и заплашва да окаже потенциално въздействие върху европейските програми за възстановяване“, се казва в писмото.
В Италия, която е най-големият бенефициент на европейски средства от фонда за възстановяване на Брюксел, правителството планира да вложи над 100 млрд. евро от евросредствата за изграждането на нова инфраструктура през идните пет години. Но строителният сектор предупреждава държавните ръководители, че трудно ще отговори на предизвикателствата без големи реформи.
„Изправени сме пред недостиг на много суровини за строителството и това е много опасно, тъй като Италия е по-тежко засегната от останалата част на Европа“, коментира Флавио Моносилио, директор на отдел „Изследвания“ в ANCE – асоциацията на италианските строителни компании. „Тази криза е в основата на новия план за възстановяване на ЕС“, допълва той.
Строителство


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове


преди 4 години При соца имаше хиляди тухларни у нас. Сега буквално работят няколко. Същото е със строителното желязо. Внасяме даже цимент. Внасяме всякакви мазилки и гипсокартон. Защо? Надявам се ,че пазарът на имоти сериозно влиза в последните фази - всичко *** заеми, купува без мисъл и причина, каквото докопа, обутва се на ниска днес лихва и т.н. Та по-бързо и да приключи сеира де. Дано мине по-леко от кризата 2008, която у нас според мен си продължава и до днес пред вид страшно ниския ръст на БВП. Реалния ръст , а не хвалебствения инфлационен дето Боко ви го пробурваше до скоро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години как.. как! Няма да реализират печалба от 200%, ами само скромните 150%... те така! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години В исторически план,шоковото поскъпване на суровините,винаги е знак че имотния пазар ,ще изпадне в рецесия и криза.Има го като изследвания,при предишни цикли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Пук-пук-пук? Дойде ли времето? 2021 или 2022? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години В София пазарът е нажежен до червено - всички са се юрнали да купуват по нещо. Агенциите дерат кожи (незаконно, защото това не е регулиран бизнес) и изобщо с повишаването на цените на суровините, скачат и цените на имотите... накрая пешкира го обира крайният потребител... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ++10 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Вървим с бързи крачки към пукане на имотния балон.Не ви ли прави впечатление, че поне в България огромна част от обявите стоят повече от година. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ако не беше пандемията ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години *** можело и инфлацията да се разложи във времето, както се разтяга рахат локум :) НалЕ ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Печатането не водело до инфлация, а!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар