Ръководители на строителната индустрия в Европа предупреждават, че „опасното“ повишаване на цените и недостигът на много строителни материали може да подкопае програмата за икономически стимули на ЕС на стойност 800 млрд. евро, пише Financial Times.
Строителният сектор в съюза генерира почти 10% от брутния вътрешен продукт на блока, а големите инфраструктурни проекти съставляват значителен дял от възстановителния фонд на Брюксел, който ще разпределя грантове и заеми за възстановяване на икономиките на страните членки след пандемията от COVID-19.
Но цените на строителните материали – от стоманата и дървесината до бетона и медта, започват да растат рязко през последните седмици на фона на възстановяването на икономиката в Европа и други части на света, включително САЩ и Китай, което предизвиква строителен бум.
По данни на Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC) цените на битума са нараснали с 15% само за три месеца, цената на цимента е нагоре с 10% за един месец, а цените на дървесината са скочили с над 20%.
Инфраструктурните проекти обичайно предвиждат глоби за строителните компании при забавяния, а те често трябва да поемат разходите при неочакван ръст на цените.
Доменико Кампогранде, генерален директор на FIEC, предупреждава, че ръстовете на цените и допълнителни забавяния може да намалят въздействието на средствата от ЕС.
„Опасността е, че имаме този голям възстановителен план на ЕС, но ако 30% до 40% от средствата бъдат погълнати от допълнителни финансови инструменти за покриване на по-високите цени, това ще бъде истинска безсмислица, тъй като те няма да отидат в реалната икономика“, казва Кампогранде.
В писмо до Европейската комисия, изпратено неотдавна, FIEC изразява „притеснение“ от ръстовете на цените и недостига на материали, включително повишаването над два пъти в Италия на цените на стоманените пръти, използвани за укрепване на бетона, през четирите месеца до март.
„Това явление застрашава приноса на строителния сектор за възстановяването на икономиката и заплашва да окаже потенциално въздействие върху европейските програми за възстановяване“, се казва в писмото.
В Италия, която е най-големият бенефициент на европейски средства от фонда за възстановяване на Брюксел, правителството планира да вложи над 100 млрд. евро от евросредствата за изграждането на нова инфраструктура през идните пет години. Но строителният сектор предупреждава държавните ръководители, че трудно ще отговори на предизвикателствата без големи реформи.
„Изправени сме пред недостиг на много суровини за строителството и това е много опасно, тъй като Италия е по-тежко засегната от останалата част на Европа“, коментира Флавио Моносилио, директор на отдел „Изследвания“ в ANCE – асоциацията на италианските строителни компании. „Тази криза е в основата на новия план за възстановяване на ЕС“, допълва той.
Строителство


Мощно земетресение между Аляска и Канада
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Какво представлява диетата „планк“ – една от най-популярните рестриктивни диети
Нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
Как Грузия се превърна в задната врата на Русия
Времето днес: Облачно и на места с превалявания от дъжд
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo


преди 4 години "Доменико Кампогранде, генерален директор на FIEC, предупреждава, че ръстовете на цените и допълнителни забавяния може да намалят въздействието на средствата от ЕС.Опасността е, че имаме този голям възстановителен план на ЕС, но ако 30% до 40% от средствата бъдат погълнати от допълнителни финансови инструменти за покриване на по-високите цени, това ще бъде истинска безсмислица, тъй като те няма да отидат в реалната икономика, казва Кампогранде."Това е лесно. Просто трябва да направят вдигането на цените незаконно.Фиксират ги с декрет и проблема изчезва на секундата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар